Helpt magnesium tegen rusteloze benen?

Deel dit artikel:

Schoppen, strekken, opstaan om te gaan lopen; als je last hebt van rusteloze benen, kan dit je (nacht)rust behoorlijk verstoren. IJzer en magnesium kunnen helpen. Maar neem er niet te veel van.   

Krijg jij ’s avonds of ’s nachts als je je rustig zit of ligt vaak last van een kriebelend of onrustig gevoel in je benen (soms armen) waardoor je ze met geen mogelijkheid stil kunt houden? Als je je benen beweegt, gaat het wel weer, maar daarna begint de ellende weer van voren af aan? Als dit vaak voorkomt, dan heb je waarschijnlijk last van het Restless Legs Syndroom (RLS), een aandoening van het zenuwstelsel.

Mogelijke oorzaken

Als je last hebt van rusteloze benen, dan merk je dat vooral ’s avonds en ’s nachts, dan zijn de klachten het ergst. De oorzaak van RLS staat niet precies vast, maar wordt gezocht in een verstoring van de dopaminehuishouding. Ook is het vaak erfelijk en kunnen de klachten erger worden als je ouder wordt. Van een ijzertekort kun je ook rusteloze benen krijgen. Daarnaast kunnen zwangerschap, bepaalde medicijnen en de ziekte van Parkinson RLS veroorzaken of verergeren.

‘Laat je ijzer testen’

“Laat daarom ten eerste altijd je ferritinegehalte in je bloed meten,” adviseert Peter Reijngoud van de Stichting Restless Legs Syndrom. Dit is een maat voor de hoeveelheid ijzer in je (hersen)weefsel. Normaal liggen deze waardes tussen de 20 en 200, maar voor mensen die erg last hebben van rusteloze benen wordt een minimumwaarde van 50 aangehouden. “Kom je daaronder, dan kan een ijzersupplement goed werken. Ga echter niet zelf experimenteren met supplementen, want ijzer kan zich opstapelen in je lichaam.”

Andere mogelijke oplossingen

Als je geen ijzertekort hebt en er ook geen andere medische of medicinale oorzaken zijn te vinden, dan kunnen volgens Reijngoed de volgende maatregelen goed werken:

– Drink ’s avonds geen alcohol of cafeïnehoudende dranken.
– Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, maar niet laat op de avond en bij voorkeur overdag.
– Doe ’s avonds iets wat niet lichamelijk en/of geestelijk intensief is, maar wel iets dat je aandacht vraagt. Dus niet een boek lezen of tv kijken, maar bijvoorbeeld wel een spelletje doen, op de computer werken of tekenen.
– Ga elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op – ook verstandig voor je biologische klok.
– Neem warme of koude voetenbaden.
– Probeer deze slaaptips.

Magnesium tegen rusteloze benen

Ook magnesiumsupplementen kunnen helpen bij RLS. “Er zijn mensen die er baat bij hebben,” weet Reijngoud. Bananen bevatten ook relatief veel magnesium, maar volgens hem moet je ‘zo’n beetje twee bananenbomen leeg eten om aan dezelfde hoeveelheid als een tablet te komen’.

Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassen vrouwen 250-300 milligram magnesium per dag nodig, voor mannen is dit 300-350 milligram. De maximaal veilige dosis in supplementen is gesteld op 250 milligram per dag. Als je te veel magnesium binnenkrijgt, kun je diarree krijgen. Verder zijn er vooralsnog geen gezondheidsrisico’s bekend (bron: Vitamine Informatie Bureau).

Medicijnen: géén Inhibin

Als dit allemaal niet helpt, zijn er ook medicijnen die de klachten kunnen verminderen. Deze zijn echter niet zonder bijwerkingen en artsen schrijven ze liever alleen voor als je echt alles al hebt geprobeerd. De Stichting Restless Legs Syndrom adviseert daarom te beginnen met de laagste dosering en deze zo lang mogelijk vol te houden. “De bijwerkingen zijn dan minder schadelijk dan een structureel slaapgebrek,” aldus Reijngoud die zelf ook medicijnen gebruikt. “Let wel op dat je huisarts je geen Inhibin meegeeft. Dit is een uitstekend medicijn bij spierkrampen, maar zeker niet bij rusteloze benen. Op de een of andere manier is dat nog niet bij iedere arts bekend.”

‘Vliegreis het allerergst’

Het lastige is dat iedereen weer anders reageert op de verschillende behandelmethodes. Trial and error dus, aldus Reijngoud die zelf een extra dosis medicijnen neemt als hij een vliegreis van meer dan vier uur moet maken. “Dat vind ik het allerergst. Na een uur loop ik al door het gangpad te banjeren, ga eens in de pantry kijken en breng ik een bezoekje aan het toilet. De nadelen van de medicijnen wegen dan echt op tegen de voordelen, ook voor het cabinepersoneel.”

Ook interessant

Raak je verstopt van bananen?

Opgeblazen buik? Schrap deze vezels eens van je menu

Dit is misschien wel de meest inventieve manier om je benen te harsen