Waarom het echt slecht is om koolhydraten te schrappen

Deel dit artikel:

Eet je weinig of geen brood en pasta, omdat je denkt dat dit gezonder is? Volgens een nieuwe studie, uitgevoerd in opdracht van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, blijkt dat de vezels in volkorenproducten juist overgewicht en allerlei ziektes helpen voorkómen. En nee, die kun je amper compenseren met de vezels uit groente en fruit. 

Uit de studie, gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet, blijkt dat het supergezond is om elke dag minstens 25-29 gram vezels te eten. Dit verkleint de kans op overgewicht, hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol. Eet je nóg meer vezels, dan ben je ook nog eens beter beschermd tegen hart- en vaatziekten, diabetes type 2 én borstkanker.

‘Vrijwel onmogelijk’ om genoeg vezels binnen te krijgen met groente en fruit

Volgens professor en onderzoeksleider Jim Mann is de studie een ‘zeer sterk bewijs’ dat een eetpatroon met veel vezels een ‘enorm beschermend effect’ heeft tegen allerlei ziektes. Dit komt neer op een eetpatroon met veel gezonde koolhydraatrijke producten zoals groenten, fruit, peulvruchten én volkoren graanproducten, zoals brood en volkorenpasta. Het eten van volkorenproducten is belangrijk, want volgens Mann is het ‘vrijwel onmogelijk’ om genoeg vezels binnen te krijgen met fruit en groenten alleen, vertelt hij in de Britse krant The GuardianBezuinig je op brood en pasta, dan is de kans dus groot dat je te weinig van die beschermende vezels binnenkrijgt.

Populaire diëten leveren veel geld op

Veel populaire diëten, zoals het Pioppi-dieet, prediken juist om graanproducten zoals brood, pasta en rijst te schrappen. Ook volkoren producten zou je beter kunnen vermijden. De onderzoeker verwacht niet dat de nieuwste studieresultaten hier iets aan zullen veranderen. De ‘dieetoorlogen’ zullen gewoon doorgaan, aldus Mann in de Britse krant. Er valt gewoon teveel geld mee te verdienen.

Zo krijg je genoeg vezels binnen

Het Voedingscentrum adviseert om elke dag dertig tot veertig gram vezels uit verschillende soorten vezelrijke producten te eten. Dit is een stuk meer dan de twintig gram die de gemiddelde Nederlander nu binnenkrijgt. Je krijgt voldoende vezels binnen door:

  • Wit brood, witte pasta en gewone rijst door de volkoren variant te vervangen. Hoeveel volkoren graanproducten je per dag kunt eten, hangt wel af van je leeftijd en hoeveel je beweegt. Zo kan het voor veel mensen geen kwaad om vanaf hun vijftigste een broodje minder te nemen. Bekijk in de Schijf van Vijf hoeveel graanproducten per dag jij nodig hebt.
  • Elke dag minimaal 250 gram groenten te eten.
  • Iedere dag twee stuks fruit te eten.
  • Elke dag een handje ongezouten noten te nemen. Ze bevatten vezels en gezonde vetten.
  • Wat vaker voor peulvruchten te kiezen. Bijvoorbeeld linzen, bruine bonen, zwarte bonen, kidneybonen en kikkererwten. Ze bevatten veel vezels en zijn een goede vleesvervanger. Het advies is om één keer per week peulvruchten te eten.

Tot slot: vergeet niet voldoende te drinken. Vezels trekken veel vocht aan en houden zo je ontlasting soepel. Water drinken, afgewisseld met thee en koffie zonder suiker, is het gezondst.

Bron | The Guardian, Voedingscentrum, Voedselconsumptiepeiling 2012-2016
Foto | iStock