Waarom is olijfolie zo gezond?

Deel dit artikel:

Olijfolie is onmisbaar in de keuken. Niet alleen lekker om salades mee te bereiden en te wokken, olijfolie is ook nog eens goed voor onze gezondheid. Maar let op: kies wel de juiste variant, want die bevat de antioxidanten waardoor olijfolie zo gezond is.

Kies de juiste olijfolie: extra vierge

De ene olijfolie is de andere niet. Sommige olijfolies, waaronder de light varianten, zijn gewonnen met behulp van chemicaliën of verdund met een andere goedkope olie, zoals soja- en koolzaadolie. Hierdoor gaan de belangrijke voedingsstoffen – waardoor olijfolie zo gezond is – vaak verloren.

De beste soort is de extra vierge olijfolie. Deze olie wordt op natuurlijke wijze gewonnen en er zijn standaarden vastgesteld voor zuiverheid, smaak en geur. Er is niets verhit en er zijn geen andere middelen gebruikt. Ook heeft deze olijfolie een uitgesproken smaak en is-ie rijk aan fenolen, antioxidanten die olijfolie zo gezond maken. Maar houd in gedachten dat soms ook goedkope olies worden aangeduid als ‘extra vierge’. Koop je olijfolie dus bij een betrouwbare verkoper.

Maar wat doet olijfolie nu voor je gezondheid?

Hart- en vaatziektes

Olijfolie zit bomvol antioxidanten in de vorm van fenolen. Dit zijn plantaardige stoffen die effectief zijn tegen ontstekingen en die het risico op kanker, diabetes en hart- en vaatziektes verminderen. Daarnaast bestaat olijfolie voor ongeveer 70% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verkleinen – in tegenstelling tot de verzadigde vetten – de kans op hart- en vaatziektes.

Cholesterol verlagen

Ook zijn de antioxidanten in olijfolie goed om het cholesterol te verlagen. Het verlaagt namelijk het niveau van LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne) en verhoogt juist de aanwezigheid van HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne). Dit is goed cholesterol en beschermt tegen hart- en vaatziektes, zoals vernauwing van de slagaderen, aderverkalkingen, pijn op de borst, een hartinfarct of beroerte. Olijfolie is daarom een goed alternatief voor roomboter, die juist het cholesterol verhoogt.

Diabetes

Uit diverse studies blijkt dat een dieet rijk aan olijfolie (arm aan verzadigde vetten), weinig koolhydraten en oplosbare vezels uit fruit, groente, peulvruchten en granen de meest effectieve aanpak is voor diabetici. Het helpt de bloedsuikerspiegel reguleren en verhoogt de gevoeligheid voor insuline.

Droge huid

Ook werkt olijfolie effectief tegen een droge huid. Smeer de droge plekjes in met wat olie, bijvoorbeeld je ellebogen, en je krijgt er een fluweelzachte huid voor terug.

Hoewel olijfolie gezond is, is de productie vaak in opspraak vanwege het milieu. Door de productie ontstaat er erosie, raken waterbronnen uitgeput en wordt er vaak overmatig gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen.

Internetredactie Margriet.nl