Waarom het in de zomer veel moeilijker is om gewicht te verliezen

Deel dit artikel:

Er zijn twee periodes waarin de meeste mensen beginnen met lijnen: vlak na de zomervakantie en vlak na kerst. Want na van het bourgondische leven te hebben genoten, beginnen de broeken op dit punt vaak wat strak te zitten…

Vind je het in de zomer moeilijker om die extra kilo’s kwijt te raken dan in de gure wintermaanden? Geen zorgen, waarschijnlijk ligt dit niet aan je doorzettingsvermogen. Je lichaam ervaart in de zomermaanden namelijk nogal wat veranderingen die een negatieve invloed kunnen hebben op je pogingen af te vallen.

1. Je metabolisme werkt trager

Je stofwisseling staat in de warme zomermaanden op een lager pitje dan tijdens een strenge winter. Wanneer de buitentemperatuur laag is, heeft je lichaam meer energie nodig om je lijf warm te houden. Maar in de zomer blijven we op temperatuur door de zon. In een hete zomer zou je metabolisme daardoor tot wel tien procent trager kunnen werken dan in de winter. Volgens diëtiste en voedingsdeskundige Sharon Palmer maakt dat afvallen in juli of augustus niet per se onmogelijk. “Het is belangrijk om te weten dat er gedurende het hele jaar alleen maar kleine schommelingen in je stofwisseling kunnen plaatsvinden en dat die temperatuurverschillen veel te klein zijn om échte significante veranderingen te veroorzaken.”

2. Je houdt meer vocht vast

Hoewel je bij hoge temperaturen meer transpireert, houd je in de zomermaanden toch meer vocht vast dan in de winter. Door de hogere temperaturen gaan de bloedvaten namelijk wijder openstaan. Daardoor kan het vocht zich gemakkelijker ophopen. Dat betekent niet dat je daarom minder moet gaan drinken. Sterker nog, wanneer je het idee hebt dat je veel vocht vasthoudt, kun je juist beter méér drinken. Voldoende water drinken op warme dagen zorgt er namelijk voor dat je minder snel vocht vasthoudt. Wanneer je te weinig drinkt en er dus een tekort aan vocht dreigt te ontstaan, gaat je lichaam vocht vasthouden. In de spaarstand dus.

3. Je beweegt minder

Oké, het is een inkoppertje. Maar wanneer de thermometer boven de 27 graden komt, hangen we nou eenmaal liever op het strand dan dat we gaan sporten. Toch is het verstandig om wél regelmatig aan lichaamsbeweging te blijven doen. Je geeft er je metabolisme een boost mee. Heb je een hekel aan de sportschool? Een rustige fietstocht of een wandeling in de schaduwrijke bossen kan uitkomst bieden!

4. Je slaapt minder

Hoge nachtelijke temperaturen kunnen ervoor zorgen dat je in de zomermaanden slechter slaapt dan tijdens de koude winter. Bovendien blijft het in de zomer langer licht, waardoor het verleidelijk is om net wat langer op te blijven dan we gewend zijn. En dat tekort aan slaap heeft een slechte invloed op je gewicht. Mensen met slaapgebrek hebben namelijk meer trek en zijn eerder geneigd om te gaan snacken.

Lees ook
Dít gebeurt er met je lichaam wanneer je alcohol drinkt in de zomer

Bron| AD, RTL Nieuws
Beeld| iStock