Vraag van de week: ‘Kan ik iets doen om mijn knie te versterken?’

Vrouw knie

Deel dit artikel:

Marianne (58): “De laatste maanden lijkt het alsof er iets los zit in mijn linkerknie. Ik merk dat ik anders ga lopen om ’m te ontlasten. Volgens mijn arts heb ik slappe kniebanden. Is daar iets aan te doen?”

Sportfysiotherapeut Jeroen Bijman van Bijman + Helsloot Fysiotherapie in Purmerend: “Dat kan zeker. Waarschijnlijk heb je te soepele gewrichten, ook wel hypermobiliteit genoemd. Zo’n vier tot zeven procent van de Nederlanders heeft dit van nature. De banden in hun gewrichten zijn elastischer dan strikt noodzakelijk. Als ze worden belast, staan ze niet strak gespannen, zoals bij de meeste mensen, maar rekken ze mee. De gewrichten kunnen daardoor verder dan normaal bewegen en een ‘los’ gevoel veroorzaken. Ook in de knie dus. Hypermobiliteit is geen ziekte, maar een erfelijke aanleg. Meestal zijn mensen met een dergelijke aanleg gewoon wat leniger dan anderen, en hebben ze er verder geen last van. Maar soms kunnen er toch (pijn)klachten ontstaan. Dat gebeurt dan vooral omdat mensen met te soepele gewrichten zich gemakkelijker overstrekken. Iets anders is dat je klachten elders in het lichaam kunt krijgen, omdat je een bepaald gewricht probeert te ontlasten. Je gaat dan bijvoorbeeld scheef lopen en krijgt vervolgens pijn in je rug. De knie is het grootste en zwaarst belaste gewricht in het lichaam. Hij is opgebouwd uit drie botten: het onderste gedeelte van het dijbeen, het bovenste gedeelte van het scheenbeen en de knieschijf. Deze botten zijn met elkaar verbonden middels kraakbeen en kniebanden. Het uiteinde van het bovenbeen is bolvormig, dat van het onderbeen plat. Ze passen dus niet precies. Om de knie toch zonder problemen te laten bewegen, zitten er schijfjes van stevig bindweefsel tussen, de zogenaamde meniscussen. De kniebanden houden het boven- en onderbeen bij elkaar. Dat is voor een deel ook de functie van de boven- en onderbeenspieren, die de knie ondersteunen. Ze helpen je om stabiel te blijven en controle uit te oefenen op de stand en beweging van je knie. Door die spieren sterk te maken en te houden, kun je de schokken die de knie te verwerken krijgt goed opvangen. Dat geldt voor iedereen, maar mensen met te soepele gewrichten hebben daar nog meer belang bij. Een fysiotherapeut kan je specifieke oefeningen geven om spieren rond je knie te versterken. Ook kan hij je leren om te voelen wat de juiste stand van je knie is, zodat je die niet overstrekt. Het dragen van een iets hogere hak helpt daar trouwens ook bij. Verder is het verstandig om extra voorzichtig te zijn met sporten met veel snelle bewegingen, zoals tennis, squash en skiën. Minder belastende sporten, zoals wandelen, fietsen en zwemmen, leveren over het algemeen weinig problemen op.”

Jeroen Bijman is sportfysiotherapeut bij Bijman + Helsloot Fysiotherapie in Purmerend en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg (NVFS).

Tekst | Marte van Santen
Foto | iStock

Dit is afkomstig uit Margriet 2017-28. Je kunt deze editie nabestellen via Magazine.nl.

Benieuwd hoe je zelf een wandkleed kunt maken? Bekijk dan snel onderstaande video!

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief