Van dit type koolhydraat krijgen we veel te weinig binnen

Deel dit artikel:

Voedingsvezels zijn essentieel in een gezond dieet. Niet alleen zijn vezels belangrijk voor een goede stoelgang. Uit diverse onderzoeken blijkt dat ze bijdragen aan een verminderd risico op onder andere hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

Toch krijgen we dagelijks veel te weinig voedingsvezels binnen.

Voedingsvezels

Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks minimaal 30 gram vezels te eten. Voor mannen ligt dit iets hoger. Zij zouden minimaal 40 gram binnen moeten krijgen. Uit onderzoek uit 2016 blijkt echter dat 90 tot 95 procent van alle Nederlanders dit aantal niet haalt.

Groente en fruit

De grootste veroorzaker van dit tekort is vooral dat we steeds minder volkorenproducten zijn gaan eten. Want hoewel ook groente en fruit voedingsvezels bevatten is dit volgens prof. dr. Lisbeth Mathus-Vliegen, hoogleraar op de Universiteit van Amsterdam, lang niet voldoende. “Je hebt voor het gezondheidseffect ook vezels uit onbewerkte granen nodig”, legt ze uit aan NU.nl. Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook om dagelijks 90 gram volkoren te eten.

Volkoren

“We eten te veel geraffineerd voedsel waar geen vezel meer in aanwezig is, en te veel witte rijst en witbrood”, stelt ook hoogleraar prof. dr. Fred Brouns van de Maastricht University. Deze producten zijn gemaakt van tarwebloem. Deze bloem bevat echter veel minder vezels dan volkorenmeel.

Misleidende informatie

Bovendien is er volgens de hoogleraren veel onduidelijkheid over welke producten wel en niet écht volkoren zijn. Zo geldt voor brood de regel dat er alleen volkoren op de verpakking mag staan als het ook echt gemaakt is van volkorenmeel. Maar voor andere producten, zoals crackers en pasta, geldt dat niet. Onlangs ontdekte voedselwaakhond Foodwatch nog dat er tien producten in de winkels liggen waarbij op de verpakking ‘volkoren’ wordt vermeld, terwijl er geen volkorenmeel was gebruikt. “Het probleem hiermee is dat niet wordt gecontroleerd hoe ‘volkoren’ ze zijn”, stelt Bouns. “Volkoren pastaproducten worden weliswaar beter gecontroleerd dan crackers, maar niet zo streng als brood. Wil je echt zeker weten dat je voldoende vezels binnenkrijgt, dan ben je dus met drie volkorenboterhammen het beste af.”

Lees ook
Vezels zijn gezond, maar kun je er eigenlijk ook te veel van eten?

Bron | NU.nl
Beeld | iStock