Middagdip? Deze voedingsmiddelen zorgen voor een snelle energieboost

Deel dit artikel:

Je hebt lekker geslapen, bent de dag gestart met een goede kop koffie en gaat fluitend naar je werk. Het voelt alsof je vandaag de wereld zonder moeite aankunt, maar dan hakt die middagdip er rond een uur of drie toch in. Herkenbaar?

Op zo’n moment kun je een paar dingen doen. Nog een kop koffie nemen bijvoorbeeld of een klein ommetje maken om de benen te strekken en frisse lucht te happen. Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen zorgen voor een snelle energieboost. En hoewel je misschien gauw geneigd bent om naar een zoete snack te grijpen, kun je tóch beter voor iets anders kiezen. Suikers zorgen er namelijk voor dat je snel ‘piekt’, maar niet veel later blijf je met een nóg vermoeider gevoel achter.

Afijn, welke (gezonde!) voedingsmiddelen zorgen voor een energieboost? Margriet somt er een aantal voor je op:

1. Water

Je zult de link misschien niet meteen leggen, maar dehydratie is vaak de oorzaak van vermoeidheid en hongergevoelens. Voldoende water drinken is dus niet alleen belangrijk om je huid stralend te houden, maar óók om je energiek te (blijven) voelen. Vind je water naarmate je er veel van drinkt een beetje saai? Voeg er een citroenschijfje aan toe of doe er wat munt bij. Heerlijk verfrissend en hartstikke lekker!

2. Eieren

Een gekookt eitje bij het ontbijt, een omelet tijdens de lunch of een goed gevulde eierwrap als avondeten: je kunt er allerlei kanten mee op. Daarnaast zijn eieren een grote bron van proteïnen, en bevatten ze enkelvoudige onverzadigde en meervoudige onverzadigde vetzuren. Deze zijn goed voor je hart en helpen je aan een energieboost.

3. Pure chocolade

Chocola bevat theobromine dat – net als cafeïne – zorgt voor een opgewekt gevoel, zo schrijft de Consumentenbond. Het verstandigst hierbij is wel om een donkere chocoladesoort te kiezen. Hier zit meer cacao in en bevat daarom meer antioxidanten die een positieve uitwerking hebben op je lichaam. Hoe puurder de chocolade, hoe beter.

4. Peulvruchten

Als je merkt dat je vaak een middagdip hebt, kan het verstandig zijn om voortaan gewapend met een peulvruchtensalade naar je werk te vertrekken. Doe je er bijvoorbeeld quinoa in, dan zorg je er niet alleen voor dat je proteïnen binnenkrijgt, maar ook aminozuren, magnesium, fosfor en mangaan. En je raadt het al: deze stoffen zorgen voor extra energie. Ook linzen zijn een verstandige keuze. Ze zijn rijk aan vezels en helpen je bloedsuiker op peil te houden, waardoor je er de hele dag tegenaan kan.

5. Noten en zaden

Ben je toe aan een vullende snack die extra energie oplevert? Noten en zaden kunnen je een flinke boost geven. Neem bijvoorbeeld amandelen, pompoenpitten of cashewnoten; deze zitten vol voedingsstoffen, vezels en gezonde vetten. Je kunt de energiebommetjes natuurlijk uit het vuistje eten maar ze doen het ook goed in gerechten als salades. Beperk je wel tot een handjevol, want ze bevatten naast veel gezonde stoffen óók veel calorieën. Het is verstandig om ongezouten noten te eten.

Let wel: alle bovenstaande voedingsmiddelen kunnen dus zorgen voor de snelle energieboost die je nodig hebt, maar neem álles met mate.

Bron | hln.be
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.