Merk je dat jouw benen veel vocht vasthouden? Zo kom je ervan af

Deel dit artikel:

Als het buiten warm is, houdt je lichaam veel vocht vast. Dit verplaatst zich (vanwege de zwaartekracht) vaak naar de laagst gelegen onderdelen van je lichaam. Juist, je benen.

Wij vertellen je hoe je het beste van opgezette benen afkomt.

Oorzaken vocht vasthouden

Slik je dagelijks medicijnen? Lees dan de bijsluiter nog eens door. Bepaalde medicatie heeft vocht vasthouden namelijk als bijwerking. Ook overgewicht en zwangerschap kunnen een oorzaak zijn van vochtophopingen in je lichaam. Dit merk je voornamelijk wanneer het warm is buiten. Door de hogere temperaturen gaan de bloedvaten wijder openstaan. Daardoor kan vocht zich gemakkelijker ophopen.

Overmatig zoutgebruik

Overmatige inname van zout kan ook oedeem veroorzaken. Hoe meer zout je binnenkrijgt, hoe meer vocht je lichaam vasthoudt. Vervang daarom zout wat vaker door kruiden en specerijen. Niet alleen in de voor de hand liggende producten zoals drop en gezouten nootjes zit veel zout, maar ook in brood, zuurkool en kaas. Drink je daarnaast veel koffie of alcohol? Cafeïne en alcohol stimuleren het lichaam vocht vast te houden. Ook een verhoogde bloeddruk kan een reden zijn dat je lichaam veel vocht vasthoudt. Natuurlijk is het in dit laatste geval altijd raadzaam om even een bezoekje aan de huisarts te brengen.

Vocht vasthouden: wat is eraan te doen?

Gelukkig zijn er genoeg manieren om je lichaam een handje te helpen minder vocht vast te houden. Wellicht verlichten deze vijf methodes de klachten.

1. Veel water drinken

Vooral wanneer het warm is buiten of je een fysieke inspanning doet, is het goed om veel water te drinken. Voldoende water helpt het lichaam om vocht beter af te voeren.  Zorg dat je zo’n 2 liter vocht per dag binnenkrijgt en je zult merken dat je benen minder vocht vasthouden.

2. Neem voldoende nachtrust

Ook een goede nachtrust kan je van oedeem afhelpen. Probeer altijd zo’n zeven tot acht uur per nacht te slapen. Leg je benen daarbij iets hoger dan de rest van je lichaam door er bijvoorbeeld een kussen onder te leggen. Het vocht wat vastgehouden wordt in je enkels en benen kan dan beter afgevoerd worden via de blaas.

3. Beweging

Het is ook belangrijk om voldoende te bewegen. En dit geldt uiteraard niet alleen als je lichaam te veel vocht vasthoudt. Maar door voldoende beweging kan je lichaam het vocht afdrijven en bevordert het de doorbloeding. Door één been voor het andere te zetten en je voet te flexen helpen je kuitspieren op een natuurlijke wijze de doorbloeding en vochtafdrijving in je benen te bevorderen.

4. Dieet

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die extreem goed zijn in het afdrijven van vocht. Producten die vocht afdrijven en waardoor je meer gaat plassen en gif- en afvalstoffen uit je lichaam spoelt, zijn: ananas, asperges, bleekselderij, peterselie, appelazijn, mierikswortel en kruidenthee.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief.

Doktersadvies

Heb je – na het uitproberen van bovenstaande methodes – nog steeds klachten? Raadpleeg in ernstige gevallen altijd de huisarts.

Bron | Dokterdokter
Beeld | iStock