5 redenen waarom vitamine D (de zon) zo goed voor je is

Deel dit artikel:

De zomerzon geeft ons niet alleen een lekker kleurtje en een vrolijk gevoel. De zon is ook verantwoordelijk voor één van de belangrijkste vitamines die ons lichaam nodig heeft. De zonnestralen zorgen er namelijk voor dat cholesterol in onze huid wordt omgezet in vitamine D.

Twee derde van de vitamine D in ons lichaam is aangemaakt onder invloed van zonlicht. Hoeveel we aanmaken is afhankelijk van leeftijd, seizoen én huidskleur. Vooral ouderen hebben een tekort aan deze vitamine, omdat ze minder buiten komen en hun huid minder snel vitamine D opneemt. Het lichaam maakt in de zonnige zomermaanden wel een voorraad aan, maar die is niet altijd genoeg om een tekort in de winter te voorkomen. Goede reden dus, om deze zomer eens wat vaker een gezonde wandeling te maken in het zonnetje. De vitamine, die ook wel eens vitamine zon wordt genoemd heeft namelijk een paar hele gunstige effecten:

1. Vitamine D voor een goed humeur

Heb jij het idee dat je vrolijker wordt wanneer de zon schijnt? Dat zou kunnen kloppen. Sterker nog. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een tekort aan vitamine D een hogere kans hebben op een depressie.

2. Slimmer

Uit Frans onderzoek blijkt dat deze super vitamine ook nog een andere positieve invloed heeft op onze hersenen. Het zorgt namelijk voor een beter denkvermogen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 5.500 Franse vrouwen. De testpersonen, die dagelijks genoeg zon zagen, scoorden beter op testen van de hersenfuncties dan de vrouwen die te weinig van de zon te zien kregen. Een ander Brits onderzoek toonde later aan dat een vitamine D-tekort een 60 procent grotere kans geeft op achteruitgang van het denkvermogen.

3. Sterke botten

Vitamine D is vooral bekend, omdat het een belangrijke rol speelt in het behoud van sterke botten. De vitamine zorgt er namelijk voor dat het calcium en fosfor, dat we via onze voeding binnenkrijgen, wordt omgezet in een bouwstof die hieraan bijdraagt.

4. Voorkomt kramp

Spierkramp, overmatig spierpijn en spierzwakte zijn vaak de eerste tekenen van een tekort aan vitamine D. Niet verwonderlijk, want de vitamine is noodzakelijk om je spieren gezond en sterk te houden. En dat zijn niet alleen de spieren in romp, armen en benen, maar bijvoorbeeld ook de hartspier. Zonlicht is dus echt van levensbelang!

5. Weerstand

Het lichaam heeft vitamine D nodig om goed op ontstekingen te reageren. Zo kan vitamine D aanzetten tot de vorming van een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt. Om die reden wordt er de laatste jaren steeds meer onderzoek naar deze vitamine gedaan. Net als vitamine C, draagt het bij aan een goede weerstand en beschermt het tegen ziektes. Er zijn bijvoorbeeld aanwijzingen dat mensen met voldoende vitamine D in het bloed een lagere bloeddruk en een kleinere kans op darmkanker hebben.

Lees meer
Waarom een zonnebril minstens zo belangrijk is als zonnebrandcrème

Bron| Gezondheidnet
Beeld| iStock