Vieze smaak in je mond? Eet minder zure dingen

Deel dit artikel:

Gezond eten en drinken is goed voor je lijf, maar niet per se voor je mond. Je kunt er zelfs letterlijk een zure smaak van in je mond krijgen.

Je staat er misschien niet bij stil, maar bepaalde eetgewoonten, hoe gezond ook, zijn schadelijker voor je mond dan je denkt. Behalve frisdrank (boosdoener nummer 1, ook light) kunnen alle zure voedingsmiddelen je tandglazuur aantasten, met name zuur fruit, citrusvruchten en bessen. Ook alle levensmiddelen die zijn aangezuurd met bijvoorbeeld azijn- of citroenzuur, zoals slasaus of mayonaise, kunnen tanderosie veroorzaken. En wist je dat bijna alle dranken zuur zijn? Water, koffie (zonder suiker) en gewone thee (zonder suiker) en melk zijn uitzonderingen.

Zure smaak..

Maar hoe kan zuur eten en drinken zorgen voor een vieze smaak in je mond? Dat zit als volgt: zuurproducerende bacteriën zijn dol op een zure omgeving. Tegelijkertijd leggen neutraliserende bacteriën er het loodje, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat en je mond steeds iets zuurder wordt. In een mond met veel zuurproducerende bacteriën kunnen zelfs zonder dat je eet gaatjes ontstaan: de bacteriën zetten suikers uit je slijmvlies om in zuren. Het is dus een slecht teken als je ’s morgens met een zure smaak in je mond wakker wordt. De balans in je mond is dan zoek.

Zo zuur zijn drankjes

Hoe lager de pH-waarde van een drank, hoe slechter voor je mond. Een drank met een pH van onder de 4 kan eroderend werken op het tandglazuur. Een paar voorbeelden:

dranken ph waarde
 
 
 
 
 
 
 
 

Zo voorkom je een zure mond

Het belangrijkste advies is om niet meer dan zeven keer per dag een ‘zuurmoment’ toe te laten en ieder zuurmoment zo kort mogelijk te houden. Als je toch snoept, eet dan in één keer een handvol en niet verspreid over een half uur, zodat de zuren snel weer zijn weggewerkt. Dat is lastiger dan het lijkt, want ga maar eens bij jezelf na: hoe vaak eet je wel niet niet een (al dan niet gezond) tussendoortje op een dag?

Nog meer tips

– Gebruik minder zure dranken en kies in plaats daarvan voor thee (gewone, niet vruchten of kruidenthee), koffie (liefst zonder suiker), of zuivel.
– Houdt zure dranken en levensmiddelen zo kort mogelijk in je mond en drink zure dranken liefst met een rietje.
– Beperk het eten van zuur fruit tot 1 à 2 keer per dag.
– Neutraliseer het zuur door na te spoelen met water of melk.
– Poets bij voorkeur de tanden voor het ontbijt en wacht minstens een uur voordat je vruchtensap drinkt.
– Wacht na het nuttigen van zure dranken en levensmiddelen minstens een uur, voordat je je tanden poetst. Gebruik ook stokers en/of ragers.
– Gebruik een gefluorideerde tandpasta (het liefst met bicarbonaat).

De kracht van kauwgom

Wat ook goed helpt is een suikervrij kauwgompje te eten als je iets hebt gegeten of gedronken. Die kauwgom bevat vaak xylitol, dat de groei van zuurproducerende bacteriën remt. Ook de ingrediënten carbamide (ureum) en bicarbonaat hebben een neutraliserende werking. Maar een nog belangrijker voordeel van kauwgom is dat je door het kauwen je speekselproductie stimuleert. Het speeksel verwijdert vuil en samen met je neutraliserende bacteriën heeft het de tijd om telkens je mondbalans te herstellen. Zodat jij de volgende morgen met een frissere smaak in je mond wakker wordt!

Vergeet je tong niet

Heb je niet alleen een vieze smaak, maar ook een nare geur in je mond? Behalve door ontstoken tandvlees wordt dit vaak veroorzaakt door bacteriën op de tong. Reinig daarom altijd de achterkant van je tong (de meeste bacteriën gaan achterin zitten) met een tandenborstel of een speciale tongschraper.

Bron | tandartsplein.nl 

Lees ook >

Nooit meer slechte adem

Waarom je vandaag nog met flossen kunt stoppen 

Vergeten te flossen? Neem een kauwgompje!