Vier gewoontes in je levenspatroon die invloed hebben op je darmen

Deel dit artikel:

Naar schatting heeft een op de twaalf Nederlanders last van het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Ongeveer driekwart van de mensen met PDS is vrouw. De aandoening behoort tot de zogenaamde ‘functionele buikklachten’. Dit houdt in dat er klachten zijn, zonder duidelijk aantoonbare onderliggende ziekte.

Heb je regelmatig last van een opgeblazen gevoel, winderigheid, verstopping of juist diarree? Dan kunnen een paar aanpassingen in je levens- en voedingsstijl misschien wat verlichting bieden.

1. Vaste tijden

Ons lichaam reageert slecht op verandering. Het is dan ook niet gek dat onze darmen gebaat zijn bij een regelmatig voedingspatroon. “Dit heeft te maken met bepaalde hormonen die als gevolg van voedingsinname worden vrijgegeven in het maag-darmkanaal, waaronder insuline. Daar wil je zo min mogelijk uitschieters in hebben om het lichaam zo optimaal mogelijk te laten functioneren,” vertelt Daniel Keszthelyi, maag-darm-leverarts bij het UMC in Maastricht. Een regelmatig eetpatroon bestaat uit het ontbijt, de lunch en het diner. Hoe laat je deze maaltijden neemt, maakt niet zoveel uit. Het belangrijkst is dat je de maaltijden verspreid over de dag en dit patroon elke dag aanhoudt.

2. Kauwen

Neem je vaak te weinig tijd voor je ontbijt? Of werk je vaak gehaast een broodje weg tijdens de lunch? Dan is dat mogelijk een oorzaak van je darmproblemen. Wanneer je snel en gehaast eet, komer er grotere delen in je maag-darmkanaal terecht. En dat is voor je darmen een flinke klus om te verteren. Wil je van je darmproblemen af, dan kun je dus het best maar je wekker een kwartier vroeger zetten en wat minder vaak achter je bureau eten.

3. Meer vezels

Kies je vaak voor witte rijst in plaats van zilvervliesrijst? Of eet je weinig fruit? Grote kans dat je buikpijn dan wordt veroorzaakt doordat je te weinig vezels eet. Of je nou last hebt van diarree of juist verstopt bent: vezelrijke voeding is de oplossing voor je darmproblemen. Vezelrijke voeding kan spijsverteringsklachten bovendien voorkómen. Door de sponswerking van vezels helpt vezelrijke voeding zowel bij diarree als bij verstopping. Het is wel belangrijk dat je naast een vezelrijke voeding ook genoeg vocht tot je neemt. Wanneer de vezels in je darmen geen vocht op kunnen nemen, hebben ze namelijk een averechts effect. Drink daarom bij voorkeur minimaal twee liter per dag.

4. Beweging

Heb je iets te zwaar getafeld? Ga dan de deur uit voor een stevige wandeling. Beweging stimuleert de darmen en activeert de stoelgang. Je darmen worden door de beweging als het ware ‘gemasseerd’ en raken goed doorbloed.  Houd het tempo rustig, zeker als je net hebt gegeten. Wanneer je vlak na een zware maaltijd stevig gaat sporten, kan dat namelijk juist meer buikpijn veroorzaken.

Lees ook
Is geroosterd brood beter voor je darmen?

Bron| Gezondheidsnet, MLD Stichting
Beeld| iStock