Vezels: ideaal voor een slanke lijn!

Deel dit artikel:

Je hebt al een tijdje last van je buik. Verschillende reclames en artsen raden je aan om meer vezels te eten. In de supermarkt vind je veel producten die rijk zijn aan vezels. Je weet dat ze goed voor je zijn, maar waarom eigenlijk? Margriet legt alles rondom deze bijna microscopisch kleine deeltjes uit en geeft tips!

Wat zijn vezels

Een vezel is het onverteerbare gedeelte van een plant. Je vindt ze in fruit, groente, volkoren producten, peulvruchten, noten en zaden. Nu het belang van vezels steeds vaker wetenschappelijk is aangetoond, worden ze ook vaak toegevoegd aan zuivel- en sojaproducten en pasta. Omdat het lichaam vezels niet kan verteren, zit je snel vol. Ideaal voor de slanke lijn!

Oplosbaar en onoplosbaar

Er zijn twee verschillende soorten vezels: oplosbare en onoplosbare. Oplosbare vezels worden in de darm afgebroken. De stoffen die vrijkomen dienen als voeding voor de darmbacteriën. Zo blijft de darmflora gezond en de ontlasting soepel. Onoplosbare vezels worden niet afgebroken in de darmen en vergroten de darminhoud. Zo ontstaat er een gezonde stoelgang. De meeste vezelrijke voeding bevat een combinatie van oplosbare en onoplosbare vezels.

Stapje voor stapje

De voordelen van meer vezels in je dagelijkse voeding zijn groot. Probeer de hoeveelheid vezels in je voeding toch rustig op te bouwen. Zeker wanneer je te weinig drinkt, kan er in plaats van een goede stoelgang verstopping optreden. Het is daarom extra belangrijk om naast meer vezels te eten ook goed te drinken. 70% van al het vocht dat je binnenkrijgt op een dag moet uit dranken komen, de rest zit in je voeding. Het is aan te raden in totaal  ongeveer 1,5 liter vocht per dag te drinken.

Op de website van de Maag, Darm en Leverstichting lees je alles over een gezonde spijsvertering.