Zo verlaag je je cholesterol met voeding

Deel dit artikel:

Wist jij dat je zelf je cholesterol kunt beïnvloeden? Niet alleen je gewicht, beweging, erfelijke factoren en roken zijn van invloed; ook voeding speelt een belangrijke rol. Met de juiste voedingsmiddelen kun je daarom je cholesterol op een natuurlijke manier verlagen. 

Wat is cholesterol?

Cholesterol bevindt zich van nature in je lichaam. Het is een vetachtige stof die je nodig hebt voor het aanmaken van cellen, hormonen en gal. Ook speelt cholesterol een belangrijke rol in de spijsvertering. Je lichaam maakt het zelf aan in je lever én je neemt het ook op uit voedingsmiddelen. Cholesterol is onder te verdelen in twee soorten: LDL en HDL.

LDL en HDL

LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne) is ongunstig voor je gezondheid. Heb je een te hoog LDL cholesterol? Pas op! Een hoog cholesterolgehalte vergroot de kans op hart-en vaatziekten zoals vernauwing van de slagaderen (artherosclerose), aderverkalking, pijn op de borst, een hartinfarct of beroerte. HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne) cholesterol beschermt je juist tegen al deze vervelende kwalen.

Verlaag je slechte cholesterol

Slik jij allerlei pillen en tabletjes om je cholesterol weer op peil te krijgen? Door te kiezen voor de juiste voeding heb je misschien helemaal geen doktersrecept nodig! Het beste kun je kiezen voor goede vetten en volkoren en onbewerkte producten: verse groenten, fruit, volkorenproducten en twee keer per week een vette vissoort zoals zalm of makreel.

Hierbij een boodschappenlijstje met voeding waarmee je je cholesterol kunt verlagen!

– havermout
– walnoten
– blauwe bessen
– avocado
– zalm (als je dit niet lust, kun je ook visolie-capsules slikken)
– peulvruchten (alle soorten bonen)
– appels
– donkergroene bladgroenten
– knoflook