Déze simpele truc met je kussen verbetert je slaaphouding

Deel dit artikel:

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je goed herstelt van alle lichamelijke en mentale inspanningen van de dag. Toch blijkt uit onderzoek dat maar weinig mensen echt goed slapen. Maar liefst 20 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder had in 2017 last van slaapproblemen. Gelukkig kun je met een kleine aanpassing in je slaaphouding al heel veel verschil maken.

De één slaapt het liefst op zijn zij, terwijl de ander steevast op de buik slaapt. Welke houding het best is om goed te kunnen slapen, hangt vooral af van de persoonlijke voorkeur van de slaper. Wel is het zo dat een kleine aanpassing aan je kussen kan zorgen voor een betere nachtrust.

De zijslaper

Deze houding is de beste slaaphouding voor de spijsvertering: het voorkomt oprispingen en maagzuur. Daarnaast is deze houding goed tegen lage rugpijn, stress en slaapapneu. Nadeel is dat er meer druk gelegd wordt op de zijkant van je gezicht. Wil je beter slapen? Leg dan een kussen onder je heupen om de ruimte tussen je lichaam en het bed op te vullen. Dit zorgt voor een betere ondersteuning van je heupen waardoor de druk beter wordt verdeeld.

Foetuspositie

Deze houding lijkt op de vorige maar waar bij de zijslaper de benen losjes gebogen zijn, zijn deze bij de foetuspositie hoog opgetrokken. Dit kan een veilig gevoel geven waardoor je makkelijker in slaap valt. Nadeel is alleen dat het nekpijn en hoofdpijn kan veroorzaken doordat je ruggengraat en je nek niet altijd op dezelfde lijn liggen. Dit kun je verhelpen door een kussen tussen je benen te leggen.

De buikslaper

Eigenlijk is dit de slechtste slaaphouding, omdat je rug in een ongunstige kronkel komt te liggen. Voordeel van deze houding is wel dat het niet mogelijk is om in deze positie te snurken, doordat je met je neus op je kussen ligt. Slaap je het liefst in deze houding? Probeer dan eens om je hoofdkussen onder je heupen te leggen voor een meer rechte houding.

De rugslaper

Volgens wetenschappers is slapen op je rug de beste houding. Wanneer je op je rug slaapt krijgt het lichaam een goede ondersteuning en wordt het gewicht goed verspreid over de hele oppervlakte van je lichaam. Het grote gevaar is alleen dat je in deze houding sneller snurkt. Leg eens een extra kussen onder je knieën of bij je onderrug. Hierdoor ligt je rug nog rechter, wat zorgt voor meer slaapcomfort!

Bron| MedicalDaily.com
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.