Vegan dieet heeft negatieve invloed op de gezondheid van de hersenen

Deel dit artikel:

Een vegan dieet – waarbij geen dierlijke producten worden genuttigd – heeft veel voordelen: het draagt bij aan duurzame wereld én het is vaak veel minder calorierijk dan voedingspatronen van niet-veganisten.

Toch schuilt er ook een gevaar in een vegan dieet; het zou er volgens voedingsexperts aan bijdragen dat de hersenen achteruit gaan.

Is vegan wel gezond?

“Hoewel het lovenswaardig is dat veel mensen overstappen op een vegan levensstijl, om op die manier bij te dragen aan een duurzamere wereld, riskeer je hiermee dat je te weinig binnenkrijgt van essentiële voedingsstoffen die betrokken zijn bij de gezondheid van de hersenen.” Dat stelt voedingsdeskundige dr. Emma Derbyshire in het vakblad BMJ Nutrition, Prevention & Health.

Choline

Een dieet dat enkel bestaat uit plantaardige producten draagt er volgens haar aan bij dat we te weinig choline binnenkrijgen. Deze stof wordt in kleine mate aangemaakt door de lever. De overige nodige hoeveelheid moet uit voeding komen. Choline zit in grote hoeveelheden in eieren, rundvlees, zuivelproducten, vis en kip. Ook sommige plantaardige producten zoals bonen, noten en kruisbloemige groenten bevatten choline, maar slechts in hele lage doseringen.

Nadelig voor gezondheid

Choline is van cruciaal belang voor de gezondheid van de hersenen, met name tijdens de ontwikkeling
van de foetus. Zwangere vrouwen die aan het begin van hun zwangerschap te weinig choline binnenkrijgen, kunnen daarmee de ontwikkeling van het geheugen en leervermogen van hun ongeboren kind belemmeren. Daarnaast heeft deze stof invloed op de leverfunctie en kunnen tekorten leiden tot overmatige cellulaire schade door vrije radicalen en onregelmatigheden in de bloedveteregulatie.

Beter informeren

Niet alleen in Europa, maar ook in Noord-Amerika en Australië blijken veel mensen te weinig van deze stoffen binnen te krijgen. “Er moet meer worden gedaan om professionals in de gezondheidszorg en consumenten te informeren over het belang van een cholinerijk dieet en hoe dit te bereiken”, stelt Derbyshire. “Als choline niet wordt verkregen uit voedingsbronnen, dan zijn supplementen vereist. Vooral bij zwangere vrouwen, om dat hun inname cruciaal kan zijn voor de ontwikkeling van baby.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Science Daily, Voedingscentrum, Natuurdiëtisten
Beeld | iStock