Top 5 van oorzaken die je uit de slaap houden

Deel dit artikel:

Het is om radeloos van te worden: slapeloosheid. Hoe komt het toch dat je maar wakker ligt? Dit zijn de vijf belangrijkste verstoorders van een gezonde nachtrust én de oplossingen om ze voorgoed de wereld uit te helpen.

1. Hormonale veranderingen

Vanaf de volwassen leeftijd nemen de kleine wekreacties tijdens onze slaap toe. Dit zijn momenten van enkele seconden waarbij onze slaap wordt onderbroken. Op zich hoef je hier geen last van te hebben, tenzij het aantal keer dat het gebeurt oploopt tot twintig keer per uur. Ook in de overgang is slapeloosheid een veelgehoorde klacht.

Oplossing: als je deze slaaptips toepast, ben je echt sneller – en langer – in dromenland. Ze liggen voor de hand, maar werken wel. Zet in elk geval alles uit wat blauw licht uitstraalt. De tv, je tablet en smartphone dien je ’s avonds laat bijvoorbeeld echt te mijden.
In de overgang kan hormoontherapie klachten verminderen en vaak zelfs helemaal verhelpen. Sommige vrouwen hebben ook baat bij natuurlijke middelen. Een overgangsconsulent kan je hier meer over vertellen.

2. Allergieën

Jeukende ogen, een verstopte neus, benauwdheid. De klachten die veel allergieën met zich meebrengen, kunnen je nachtrust behoorlijk saboteren.

Oplossing: zorg voor een goede ventilatie gedurende de dag. Kortom, gooi die ramen open. Bij hooikoorts kun je een douche nemen voordat je naar bed gaat, zodat je de pollen uit je haar wast. Als je last hebt van huisstofmijt- of huisdierallergie kunnen deze tips verlichting geven. Meer informatie over mogelijke behandelingen bij allergie(ën) vind je op allesoverallergie.nl.

3. Chronische pijn

Volgens een enquête van de Amerikaanse National Sleep Foundation heeft 65 procent van de mensen zonder pijn altijd een goede nachtrust. Van de mensen met chronische pijn is dat maar 36 procent.

Oplossing: de huisarts speelt een belangrijke eerste rol in de behandeling van chronische pijn en daardoor veroorzaakte slapeloosheid. Hij of zij kan pijnstillers voorschrijven en je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut, wat bij veel klachten goed kan werken. “Bij pijnklachten in de lage rug werkt een revalidatieprogramma vaak net zo goed als een operatie,” weet Maarten van Kleef, hoofd van het Universitair Pijn Centrum Maastricht, onderdeel van Maastricht UMC+.
Is er na zes maanden nog geen sprake van verlichting? Vraag dan om een verwijzing naar een pijnpoli. Voor mensen met lagerugpijn en andere chronische rug- en nekklachten bestaan er bijvoorbeeld speciale oefenprogramma’s. Meestal worden deze vergoed vanuit de basisverzekering.

Na zes maanden nog steeds pijn? Vraag dan om een verwijzing naar een pijnpoli

4. Een slecht matras

Een goede nachtrust hangt voor een groot deel af van een goed matras. Een verkeerd matras kan rug- en nekklachten verergeren of zelfs veroorzaken. Ook het in slaap vallen kan verstoord worden door een te hard of juist te zacht matras.

Oplossing: experts zijn het erover eens dat een matras met verschillende ‘hardheden’ het meest ideaal is, oftewel een hoge conformiteit heeft. Dat betekent dat de zones rond de schouders en heupen zachter zijn, zodat het lichaam op die plekken iets in het matras zakt en op andere plekken boven op het matras rust. Zo wordt de druk optimaal verdeeld en blijft de wervelkolom mooi recht als je op je zij ligt.

Wil je testen of een matras genoeg ondersteuning biedt, dan moet je de tijd nemen. In de winkel is 15 tot 20 minuten proefliggen het absolute minimum. Een goede speciaalzaak laat je tot twee weken proefslapen! Tip: van matrassen met pocketvering is bekend dat zij een relatief hoge conformiteit hebben.

Goed matras? 15 tot 20 minuten ‘proefliggen’ in een beddenzaak is het absolute minimum

5. De verkeerde slaaphouding

Een verkeerde slaaphouding kan voor lichamelijke ongemakken zorgen. Op je zij liggen is de meest gebruikte manier om in slaap te vallen. Niet verwonderlijk, want dit is ook de gezondste slaaphouding. Het reinigingsproces in de hersenen vindt bij zijslapers het meest efficiënt plaats, wat het risico op het krijgen van neurologische aandoeningen, zoals alzheimer en parkinson, kan verkleinen.

Oplossing: op je zij of rug slapen is het beste. Voorkom dat je in een tussenhouding ligt. Je schouder en/of heup draait dan weg, waardoor je ruggenwervel in een ongewenste curve komt te liggen. Zo kan je lichaam moeilijker ontspannen en in slaap komen.

Bron | gezondnu.nl
Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Met deze zelfgemaakte pompoen-soepkommen praten je gasten nog lang na over dat etentje bij je thuis!

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.