Tomaten: waarom zijn ze zo gezond?

Deel dit artikel:

Door salades, als saus bij de pasta, op brood, rauw uit het vuistje… Met tomaten kun je alle kanten op. En deze rode vruchten (ja echt, het is geen groente!) zijn ook nog eens supergezond. Wist je bijvoorbeeld dat het eten van tomaten de kans op hart- en vaatziektes vermindert? Alle gezonde voordelen op rij!

Voorkomen van kanker

Talrijke studies hebben aangetoond dat het eten van tomaten de kans op kanker – in het bijzonder long,- maag- en prostaatkanker – verkleint. Dit komt door het carotenoïde lycopeen dat tomaten hun kenmerkende rode kleur geeft.

Hoewel bij de meeste voedingsmiddelen koken zorgt voor een verlies aan voedingsstoffen blijkt de hoeveelheid aan lycopeen in een gekookte tomaat juist groter dan in een rauwe tomaat. Door warmte worden de celwanden namelijk afgebroken, waardoor er meer lycopeen vrijkomt. Goed om te weten: in combinatie met een beetje vet, zoals olijfolie, wordt lycopeen beter in het lichaam opgenomen.

Bescherming tegen de zon

De tomaat is de nummer 1 als het gaat om de strijd tegen schadelijke zonnestralen. Het lycopeen helpt het lichaam namelijk vrije radicalen uit de weg te ruimen, die vrijkomen door UV-straling van de zon. Vooral bewerkte producten met tomaat – zoals tomatenketchup en -saus – bevatten een hoog gehalte aan lypoceen.

Minder kans op hart- en vaatziektes

Tomaten bevatten naast lycopeen ook belangrijke voedingstoffen, zoals niacine, foliumzuur en vitamine B6, die worden geassocieerd met een verminderd risico op hart- en vaatziektes. Zo wees een studie onlangs uit dat vrouwen die zeven tot tien porties tomaten per week aten 29 procent minder kans hadden op hart- en vaatziektes dan vrouwen die kleinere porties tomaten consumeerden. De resultaten waren nog indrukwekkender wanneer de vrouwen olierijke tomaten aten.

Beschermen tegen trombose 

Een andere studie heeft aangetoond dat het drinken van 8 gram tomatensap de kans op trombose aanzienlijk verkleint. Drink wel de zoutloze versie, want varianten met zout hebben juist negatieve bijwerkingen.

Psssst! Een medium tomaat bevat ongeveer 22 gram calorieën, 0 gram vet, 5 gram koolhydraten, 1 gram voedingsvezels, 1 g eiwit en 6 miligram natrium. Daarnaast biedt het 40 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C, 20 procent van de ADH van vitamine A, 2 procent van de ADH van ijzer en 1 procent van de ADH van calcium.