Dikke enkels? Zó houdt je lichaam minder vocht vast

Dikke enkels? Zó houdt je lichaam minder vocht vast

Deel dit artikel:

Een opgeblazen gevoel, dikke vingers en knellende schoenen. Wanneer je lichaam te veel vocht vasthoudt kan dit een erg onaangenaam gevoel geven. In de meeste gevallen is dit kwaaltje makkelijk op te lossen door een kleine aanpassing in je voedingspatroon. 

Vrouwen houden over het algemeen vaker overmatig vocht vast dan mannen. Dit komt doordat je hormoonspiegel invloed heeft op de vochtregulatie van je lichaam. Tijdens periodes van hormonale schommelingen, zoals je menstruatie, een zwangerschap of de overgang, kun je daardoor extra veel vocht vasthouden. Zo kun je tijdens een zwangerschap bijvoorbeeld last hebben van dikke enkels en voelen veel vrouwen zich in de week voor hun menstruatie erg opgeblazen.

Veel voorkomende oorzaken

In een enkel geval wordt deze ophoping van vocht veroorzaakt door een onderliggende aandoening. In dit geval zal de huisarts plaspillen voorschrijven, zodat je het overtollige vocht kwijt raakt via urine. Wanneer je vocht vasthoudt door specifieke omstandigheden kun je dit makkelijk oplossen door bepaalde aanpassingen te doen in je voedingspatroon. De meest voorkomende oorzaak van vocht vasthouden is namelijk dat je te weinig drinkt of te zout eet.

Drinken

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist als je weinig drinkt, houd je veel vocht vast. Probeer daarom iedere dag minimaal 1.5 liter te drinken. Bij voorkeur water of een ander gezond drankje. Ben je een liefhebber van thee? Dan kun je het beste kiezen voor zwarte of groene thee. Deze drankjes hebben namelijk een gunstig effect op je bloeddruk en daardoor ook op je vochthuishouding. Grote hoeveelheden zoethout- of anijsthee hebben echter een negatief effect op de bloeddruk en zorgen ervoor dat je juist meer vocht vasthoudt.

Voeding

Eet je veel bewerkte voedingsmiddelen en kook je nog regelmatig met pakjes en zakjes? Dan is de kans groot dat je te veel zout binnen krijgt. Te zout eten is niet alleen slecht voor je bloeddruk, het zorgt er ook voor dat je lichaam extra veel vocht vasthoudt. Ook snelle koolhydraten en geraffineerde suikers kunnen ervoor zorgen dat je een opgeblazen gevoel krijgt, door een disbalans in je vochthuishouding. Wanneer je merkt dat je wat begint op te zwellen kun je daarom het beste proberen vers en koolhydraatarm te eten. Dit doe je door bijvoorbeeld wat meer groenten te eten. Deze bevatten veel vocht en hebben een positief effect op je vochtregulatie.

Beweging

Ook wanneer je lange tijd stil hebt gezeten kun je last krijgen van vochtophoping in je enkels. Dit los je heel makkelijk op door een tijdje met je voeten omhoog te zitten of door meer te bewegen. Sporten draagt er namelijk ook aan bij dat het vocht op een natuurlijke manier wordt afgevoerd.

Lees ook
Is het wel of niet nodig om meer zout te eten met warm weer?

Bron| DokterDokter
Beeld| iStock