9 tips die je zullen helpen om je verdriet te verwerken

Deel dit artikel:

We voelen ons allemaal wel eens verdrietig. Misschien heb je net je baan verloren of een einde hebt gemaakt aan een lange relatie… Iedereen verwerkt verdriet situatie op zijn eigen manier.

Hoe lang het duurt voor je over een verbroken relatie heen bent, of wanneer je geen pijn meer ervaart na het overlijden van een dierbare, is niet te zeggen. Gelukkig zijn er wel een aantal tips die het proces kunnen versnellen.

1. Sta jezelf toe om te huilen

Onderzoekers hebben ontdekt dat zogeheten emotionele tranen (dus niet waterige ogen die ontstaan in de wind of irriterende stoffen wegspoelen), hormonen bevatten die geassocieerd zijn met stress. Als je huilt, laat je letterlijk stress los. Ook vanuit psychologisch perspectief is het goed om te huilen. Door je tranen te laten vloeien ben je in staat om je verdriet los te laten en emotioneel weer op een stabiel niveau te komen.

2. Veroordeel je verdriet niet

Er is geen vaste formule voor hoe je verdriet moet ervaren. Dit gevoel is voor elke persoon per situatie verschillend. Vergelijk jouw verdriet dus niet met dat van anderen. Accepteer je gevoelens en wees je bewust van je verdriet. Door het weg te duwen, wordt het probleem alleen maar groter.

3. Vraag om hulp

We zijn geneigd om ons verdriet voor ons te houden. “We zijn geneigd mensen alleen om hulp te vragen, wanneer we verwachten dat anderen een oplossing hebben voor ons probleem. Bij verlies is dat vaak niet het geval. We denken dat het ons niets oplevert, dus doen we het niet”, legt psycholoog Jaime Gleicher uit. “Maar ook al kunnen ze het probleem niet oplossen, dierbaren zijn meestal meer dan bereid om een handje te helpen of een luisterend oor te bieden. Je zult zien dat dat al erg oplucht.”

4. Gebruik sociale media om mensen te laten weten wat er aan de hand is

Ook al heb je helemaal geen zin in bezoek. Het is toch raadzaam om op social media kort aan te geven dat je door een moeilijke periode gaat. “Wanneer we verdriet hebben, zijn onze emoties overal. Dat kan ervoor zorgen dat je sneller geërgerd, boos of ondoordacht reageert. Het kan dus verstandig zijn om mensen vooraf te waarschuwen om een eventuele geruchtenstroom tegen te gaan”, aldus Gleicher. Het online bekijken van de reacties en opmerkingen van dierbaren kan ook een grote bron van steun zijn. Heb je niet zo’n behoefte om het met de hele wereld te delen? Een kort appje naar de mensen die het dichtst bij je staan, helpt ook.

5. Probeer visualiseringsrituelen

Voor therapeuten en psychologen is het belangrijk dat zij niet andermans verdriet mee naar huis nemen. Om dit te voorkomen, wordt gebruik gemaakt van visualiseringsoefeningen. Pak bijvoorbeeld een voorwerp dat je nooit gebruikt en probeer al je verdriet op dat voorwerp te projecteren. Het kan ook helpen om je verdriet op te schrijven op een stuk papier dat je vervolgens gaat verbranden.

6. Denk aan de mensen die je dierbaar zijn

Wanneer je een dierbaar iemand bent verloren (bijvoorbeeld door overlijden of door het verbreken van een relatie), kan het helpen om jezelf te omringen met vrienden en familie. Deel vervolgens alle mooie en positieve herinneringen aan deze persoon met je dierbaren. Bijvoorbeeld door mooie verhalen te vertellen aan de hand van foto’s.

7. Probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken

Spreek zoveel mogelijk af met mensen die je dierbaar zijn. Maak plannen om leuke dingen te gaan doen en die afleiden van je verdriet. Hoewel het goed is om je bewust te zijn van je eigen gevoelens, heb je ook af en toe een onderbreking nodig. Ga dus vooral leuke dingen doen met vrienden of familie. Bij voorkeur iets, wat niets met het verlies te maken heeft.

8. Vergeet die vijf stadia van verdriet

Oké, je hoeft ze niet helemaal te vergeten, maar neem ze ook niet al te letterlijk. Volgens Gleicher gaan de vijf stadia van verdriet (ontkenning, woede, onderhandelen, depressie en acceptatie) vooral om het feit dat je ze kunt erkennen. Het is niet gek als je sommige helemaal niet zult voelen. Het kan ook dat je sommige gevoelens pas jaren later ervaart.

9. Plan een momentje voor jezelf

Door met regelmaat een momentje voor jezelf in te plannen, kun je beter om gaan met verdriet. Vul die momenten in zoals jij dat wilt. Iedereen heeft een andere manier om met verdriet om te gaan.

Bron| Huff Post
Beeld| iStock