Vier tips om je oestrogeenspiegel in balans te houden

Deel dit artikel:

Oestrogeen is het belangrijkste geslachtshormoon voor vrouwen. Dit hormoon is van invloed op je stofwisseling en vruchtbaarheid, maar ook verantwoordelijk voor: een mooie gezonde huid, sterke botten, een gezonde bloeddruk, cholesterol, hersenfuncties en een emotioneel evenwicht. Het is dan ook belangrijk om je oestrogeenspiegel in balans te houden.

Tijdens de puberteit stijgt deze waardoor de geslachtsorganen veranderen. Wanneer je in de overgang bent, daalt de oestrogeenspiegel weer. Maar ook tussendoor kun je flink last hebben van schommelingen. Vaak heeft dit te maken met een ongezonde levensstijl. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om je hormonale huishouding weer in balans te brengen.

1. Vetpercentage

Wanneer je veel last hebt van hormonale klachten, kan dat misschien komen omdat je in korte tijd veel bent aangekomen. Wanneer je te veel oestrogeen aanmaakt, maak je ook meer vet aan. Maar andersom produceren vetcellen ook weer extra oestrogeen. Daardoor gaat de vetophoping dus dubbel zo snel. Als je je oestogreenspiegel in balans wilt houden kun je dus het beste zorgen voor een laag en stabiel vetpercentage. Let wel: een te laag vetpercentage is ook niet goed. Dit kan er namelijk weer voor zorgen dat je te weinig oestrogeen aanmaakt, waardoor je last kunt krijgen van vruchtbaarheidsproblemen, haaruitval en botontkalking.

2. Plantaardig oestrogeen

Het is natuurlijk altijd belangrijk om gezond te eten, maar wist je dat bepaalde voedingsstoffen extra belangrijk zijn voor je oestrogeenspiegel? Asperges, peulvruchten, groene paprika en broccoli bevatten bijvoorbeeld een plantaardige vorm van oestrogeen. Dit is niet zo sterk als ons geslachtshormoon, maar kan wel een bijdrage leveren aan een gezondere werking van onze hormoonspiegel. Zo blokkeert het oestrogeenreceptoren, wat verlichting kan bieden bij overgangskrachten. Ook sommige fruitsoorten, waaronder appels en peren en tarwegranen bevatten plantaardig oestrogeen.

3. Ontspanning

Voor een gezonde oestrogeenspiegel is het belangrijk om zoveel mogelijk stress te vermijden. Door stress kan de verhouding tussen oestrogeen en progesteron namelijk uit balans raken. En die balans is juist belangrijk, omdat het ervoor zorgt dat de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam in evenwicht blijft. Een ideale manier om voldoende te ontspannen is door beweging. Diverse onderzoeken wijzen uit dat vrouwen die voldoende bewegen, minder last hebben van de overgang. Bovendien is het een perfecte manier om je vetpercentage in balans te houden!

4. Slechte gewoontes

Daarnaast zijn er een paar gewoontes die voor disbalans in je oestrogeenspiegel kunnen zorgen. Zo is het bekend dat vrouwen die roken gemiddeld één a twee jaar eerder in de overgang komen. Ook overmatige consumptie van koffie, thee, frisdranken, alcohol, suiker en conserveermiddelen worden in verbrand gebracht met een verminderde hormoonbalans.

Lees ook
Waarom oestrogeen zo belangrijk is voor je geestelijke gezondheid

Bron| DokterDokter
Beeld| iStock