Stijve spieren na het sporten? Dit simpele douchetrucje helpt

Deel dit artikel:

Heb je je, na maanden geen work-out te hebben gedaan, uitgesloofd in de sportschool? Dan is de kans groot dat je last krijgt van stijve spieren en de volgende dag nauwelijks je bed uit kunt komen. Na een hoop gesteun en gekreun toch gelukt? Strompel dan naar de douche om de boel weer te versoepelen. 

Van de loopband tot oefeningen op een matje of gewichtheffen: na een heftige sportschoolsessie waarbij je meerdere spiergroepen hebt getraind, is het belangrijk om te rekken en strekken. Op die manier voorkom je – of beperk je in elk geval – de kans op enorm stijve spieren de volgende ochtend. Maar een trucje onder stromend water kan ook wonderen doen. Dan strompel je een dag later niet naar de badkamer, maar kun je alweer een sprintje trekken.

Warm én koud

Spring je na het sporten onder de douche, speel dan met de temperatuurknop, luidt het advies. Helaas, alleen stomend heet water versoepelt stijve spieren niet. Volgens expert Dustin Raymer zou je óók koud water moeten gebruiken. “Een douchebeurt met afwisselend koud en warm water helpt bij spanning van de spieren en stimuleert de bloedsomloop,” legt hij uit aan Men’s Health. “De bedoeling is dat je het water zo warm mogelijk zet, je moet het nog net kunnen verdragen. Hier ga je twintig tot dertig seconden onder staan, waarna je hetzelfde doet met koud water.” Brrr! De deskundige adviseert om deze handeling een tiental keer te herhalen om alles eruit te halen. Al kunnen je spieren ook al baat hebben bij een enkele keer.

Sneller herstel

Wat er precies gebeurt met je spieren wanneer je afwisselend onder een straal heel warm en heel koud water gaat staan? “Je creëert een soort extern pompsysteem voor je bloed,” aldus Raymer. “Wanneer je je spieren afkoelt, duw je het bloed eruit. En als je ze opwarmt, keert het bloed terug. Dit zorgt ervoor dat er vers bloed en nieuwe voedingsstoffen in de spieren terechtkomen. Dit draagt bij aan een sneller herstel.” Hoe vaak je warm en koud ook afwisselt, het is belangrijk om te eindigen onder een koude straal. Daardoor worden de poriën van de huid gesloten.

We geven toe: dertig seconden ijskoud water klinkt niet per se als een pretje. Maar dat is spierpijn natuurlijk ook niet. Even doorbijten en tóch maar een kans geven, dus?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | flair.be
Beeld | iStock