Stijve nek? Zo kom je er snel vanaf

Deel dit artikel:

We hebben er allemaal wel eens last van: een stijve nek. Dit kwaaltje is meestal het gevolg van een slechte slaappositie, tocht of wanneer je langdurig in een verkeerde houding hebt gewerkt.

In een enkel geval heeft een stijve nek een serieuzere en medische ondergrond. Zo kan een stijve nek ook een symptoom zijn van hersenvliesontsteking of een hernia. Wanneer de klachten lang aanhouden, kun je daarom beter een arts raadplegen. Maar heeft de pijn in je nek een simele oorzaak zoals hierboven? Dan kun je vaak zelf voor zorgen dat de symptomen weer verdwijnen. We zochten de belangrijkste voor je op:

1. Oefeningen

Wanneer je wakker wordt met een stijve nek zijn er een paar simpele oefeningen die je kunnen helpen om je spieren weer soepel te maken. Buig je hoofd bijvoorbeeld tien keer naar voren en naar achteren en blijf daarbij naar voren kijken. Vervolgens kun je eerst links en dan rechts over je schouder naar achteren kijken. Ook deze oefening kun je het beste tien keer herhalen. Beweeg daarna je linkeroor naar je linkerschouder en vervolgens je rechteroor naar je rechterschouder. Herhaal dit aan beide kanten tiemn keer. Deze bewegingen zorgen ervoor dat de gewrichten en spieren in de nek samenwerken. Le op: het is niet de bedoeling dat je je spieren gaat forceren. Rek zover je kan en doe het op een rustig tempo.

2. Verandering van temperatuur

Je kunt ook proberen de pijn te verlichten door een hele warme of juist koude bron op je nek te plaatsen. Hierdoor verminder je de ontsteking en verbeter je de bloedstroom naar je hersenen waardoor de pijn snel afneemt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een warm kersenpitkussen of zak ijs. Heb je weinig tijd? Probeer dan eens een beetje tijgerbalsem of een warmtepleister. Na ongeveer twintig minuten zou de pijn moeten wegtrekken.

3. Ontstekingsremmers

Bieden bovenstaande tips geen verlichting en is de pijn ernstig? Dan kun je ervoor kiezen om pijnstillers met ontstekingsremmers te nemen, zoals ibuprofen. Het is wel belangrijk om pijnstillers met mate en niet te lang achter elkaar te slikken.

4. Massage

Wanneer de pijn lang aan blijft houden kun je er ook voor kiezen om de klachten te verlichten door een goede massage. Je kunt ook je eigen nek masseren door een tennisbal te plaatsen tussen je rug en de muur. Beweeg naar boven en beneden zodat de bal je rug en schouders masseert. Ook yoga en pilates zijn goede sporten die je spieren soepel houden. Wanneer je al last hebt van een stijve nek kan het helpen om de pijn te verlichten, maar let ook hier op dat je je spieren niet te veel forceert.

Lees ook
Vraag van de week: ‘Hoe weet ik of ik reuma heb?’

Bron| Thuisarts, DokterDokter, Mens en Gezondheid
Beeld| iStock