Sterkere botten? Drink thee!

Deel dit artikel:

Behalve dat thee zou beschermen tegen allerlei nare kwalen en ziektes, zorgen de gezonde stofjes in thee waarschijnlijk ook voor sterkere botten. En wie twee kopjes per dag drinkt, zou misschien zelfs langer leven! Al zijn wij van dat laatste niet zo overtuigd. 

Wie twee koppen thee per dag drinkt, leeft mogelijk langer, zo lazen we recent. Volgens een Australisch onderzoek hadden theedrinksters minder kans om te sterven dan vrouwen die geen thee dronken.

Theedrinksters hebben sterkere botten

Helaas blijkt het onderzoek zelf onvindbaar. Wel gaf onze zoektocht ons een aardig kijkje in de wondere wereld van groene en zwarte thee en vooral de supergezonde eigenschappen ervan. Zo vinden we bijvoorbeeld wel de resultaten van een ander Australisch onderzoek dat vijf jaar lang de botdichtheid van vrouwen tussen de 70 en 85 jaar bijhield. Hieruit bleek dat theedrinksters significant sterkere botten hadden, ook degenen die geen melk in hun thee deden. Zelfs als rekening werd gehouden met roken en lichaamsbeweging, kwamen de botten van de theeliefhebbers als beste uit de test.

Fyto-oestrogenen

De wetenschappers denken dat dit komt door de flavonoïden (antioxidanten, ook wel polyfenolen genoemd) en lignanen die in groene en zwarte thee zitten. Onderzoekers van de Brock University in Canada constateerden eerder ook al dat flavonoïden in thee de botdichtheid lijken te vergroten, wat de kans op botbreuken verkleint. Lignanen zijn fyto-oestrogenen en die kunnen ondersteunend werken bij overgangsklachten. In de overgang daalt de hoeveelheid oestrogenen in je lichaam, waardoor je niet alleen gevoeliger wordt voor broze botten, maar ook voor hart- en vaatziektes.

Thee voor een gezond hart

Gelukkig lijkt thee ook dáártegen te beschermen. Echt, als je alle positieve onderzoeksresultaten leest, wil je alleen nog maar thee drinken! Zelfs gebruikte theezakjes zijn superhandig.

Een indrukwekkend overzicht:

– De flavonoïden in thee zouden je cellen gevoeliger maken voor insuline, waardoor je bloedsuikerspiegel beter op peil blijft. Hierdoor zou je minder kans hebben om diabetes te ontwikkelen en mogelijk zelfs makkelijker op gewicht kunnen blijven!

– De flavonoïden in thee zouden beschermen tegen kanker.

– Flavonoïden zouden een ontspannende werking hebben op de bloedvaten, zodat het bloed gemakkelijker kan doorstromen. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziektes en beroertes.

– Flavonoïden zouden bijdragen aan een lagere bloeddruk en een gezonder cholesterol.

– Behalve flavonoïden, bevat thee ook veel fluoride. Zodoende zou het bijdragen aan een gezond gebit en hoef je minder bang te zijn voor een slechte adem.

Beter dan fruit

Flavonoïden zitten ook in chocolade, fruit en wijn, maar uit meerdere onderzoeken blijkt dat de werking van flavonoïden in thee sterker is. Helaas is niet precies bekend hoeveel koppen thee je per dag zou moeten drinken om maximaal te profiteren van het gezondheidseffect. In China en Japan drinkt men gemiddeld drie koppen per dag, vandaar dat sommige wetenschappers dit aanhouden. Volgens anderen zou het weer vooral om de duur gaan dat je thee drinkt. Kortom, hoe langer je thee drinkt, hoe beter!

Thee inschenken is in China trouwens ook een kunst:

Water nooit opnieuw koken

Wist je dat je theewater nooit opnieuw aan de kook mag brengen? En dat je geen kokend heet water mag gebruiken voor groene thee? Een paar belangrijke thee-weetjes >