Met deze sporten loop je de minste kans op blessures

Deel dit artikel:

Dat het gezond is om regelmatig te bewegen, hoeven we je vast niet meer te vertellen. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een dagelijkse dosis lichaamsbeweging het risico op allerlei ziektes kan verlagen. Maar wie veel sport, loopt natuurlijk ook (meer) risico op het krijgen van blessures.

Gelukkig zijn er een aantal sporten, waarbij het risico op een blessure veel kleiner is, dan alle gezondheidsvoordelen die ze bieden.

Te zware belasting

Volgens Brian Werner, een orthopedisch chirurg en specialist in sportgeneeskunde aan de Universiteit van Virginia, houden maar weinig sporters rekening met het risico op het krijgen van blessures. “Hardlopen is bijvoorbeeld één van de populairste vormen van lichaamsbeweging in Amerika, maar de helft van alle hardlopers raakt elk jaar gewond”, zegt Werner. “Veel mensen hebben de neiging om te overdrijven en hebben geen idee hoe belastend bepaalde sporten zijn voor hun pezen en gewrichten. Als je daar geen rekening mee houdt, kan je daar op latere leeftijd nog lang last van ondervinden.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Voorzichtigheid geboden

Uit een recent onderzoek, in het tijdschrift Mayo Clinic Proceedings is onlangs gebleken dat sporten, in team of duo-vorm, gepaard gaat met een langere levensverwachting. Zowel de sociale interactie die je tijdens het sporten ervaart, als de fysieke trainingen zouden hieraan bijdragen. Experts stellen echter wel dat mensen boven de veertig extra voorzichtig moeten zijn met de sport die ze beoefenen. “Veel oefeningen gaan gepaard met zware belasting op de knieën, schouders en andere gewrichten en dat brengt een groot risico op blessures met zich mee,” zegt Werner. “Ouderen moeten voorzichtig zijn met sporten waarbij veel wordt gesprongen, gedraaid of snel van richting wordt gewisseld.”

Ideale sporten

Maar welke sporten kun je dan het beste doen om alle gezondheidsvoordelen van beweging te ervaren, zonder dat je gelijk in de kreukels ligt? Experts stellen dat zwemmen en wandelen de meest veilige sportvormen zijn als het gaat om het voorkomen van blessures. Beide activiteiten hebben namelijk een laag risico en een hoge beloning. “Tenzij je elke dag competitief of urenlang zwemt, is deze sport niet zwaar voor je gewrichten”, zegt Dr. Kyle Yost, specialist in sportgeneeskunde aan de University of Maryland. “Met deze sport verbeter je zowel je conditie als de sterkte van je spieren.” Een recent onderzoek wees bovendien uit dat ook stevig wandelen bijzonder gezond is.

Tips om risico’s blessures te beperken

Klinken bovengenoemde sporten voor jou een beetje te saai en wil je liever een andere sport beoefenen? Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het risico op blessures te beperken. Experts raden aan om de intensiteit en de frequentie van de trainingen langzaam op te bouwen. “Overtraining leidt tot veel blessures”, zegt Yost. Als je iedere dag dezelfde sport beoefent – en daarbij steeds over je grenzen heen gaat – vraag dat om problemen. Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan je core. Dit betreft het hele gebied van spieren in je romp “Wanneer deze spieren te zwak zijn, heb je de neiging om je armen en benen extra te belasten. Pilates-lessen kunnen je kernkracht verbeteren. Dat geldt ook voor fitnessapparaten die zich richten op je boven- en onderrug, schuine en rechte buikspieren, zegt hij.”

Lees ook
4 sporten waarmee je snel en veel calorieën verbrandt

Bron | Time Magazine
Beeld| iStock