Wow: sporten is óók supergoed voor je botten, dit is waarom…

Deel dit artikel:

Beweging is niet alleen goed voor je spieren, maar óók voor je botten. Vooral vanaf de menopauze is regelmatig bewegen daarom extra belangrijk. Houd je niet van sport? Geen probleem! Ook wandelen is supergezond voor je botten.

Vanaf de menopauze begint bij vrouwen, onder invloed van hormonen, de botdichtheid af te nemen. Deze botontkalking kan leiden tot osteoporose: er wordt dan meer bot afgebroken dan aangemaakt, waardoor je sneller iets kunt breken. Maar dat hoeft niet!

Beweging stimuleert de aanmaak van botweefsel

Zo stimuleert lichaamsbeweging de aanmaak van botweefsel. Door geregeld te bewegen kun je botontkalking dus zo veel mogelijk vertragen. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter! Want als je eenmaal osteoporose hebt, is dit helaas niet te genezen.

Wandelen ook prima

Ga je niet graag naar de sportschool? Dat hoeft ook helemaal niet: élke vorm van lichaamsbeweging waarbij je lichaam met z’n eigen gewicht wordt belast, is zinvol. Dat kan dus ook wandelen, traplopen, hardlopen, tennissen en dansen zijn. Fietsen en zwemmen zijn, hoewel ook hartstikke gezond, minder geschikt om je botten te versterken (omdat ze hierbij dus minder worden belast).

In elk geval twee keer per week

De Gezondheidsraad adviseert om in elk geval twee keer per week botversterkende activiteiten te doen. Vaker mag natuurlijk altijd. Hoe minder je stilzit, hoe beter het is. Dat geldt niet alleen voor je botten, maar voor je hele lichaam. Probeer wel minstens 2,5 uur per week in beweging te zijn. Dit is de minimale hoeveelheid beweging die je nodig hebt om fit te blijven en waarvan is bewezen dat het de kans op chronische ziekten verkleint.

Dit zijn nog meer adviezen om je botten zo sterk mogelijk te houden.

Bron | VoedingscentrumOsteoporose Vereniging, Gezondheidsraad
Foto | iStock