Zo voorkom (en genees) je spierpijn tijdens de vakantie

Deel dit artikel:

Heb je tijdens de vakantie een mooie wandeling gemaakt in de bergen of een heuvelachtige stad? Grote kans dat je dan de volgende dag last hebt van spierpijn.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je de rest van je vakantie maar moeilijk kunt bewegen.

Ontstaan spierpijn

Spierpijn kan tijdens of na een intensieve inspanning ontstaan. Wanneer je al tijdens een activiteit last krijgt van je spieren, komt dit door een ophoping van melkzuur. Wanneer je spieren niet zo goed getraind zijn en ineens te maken krijgen met een ongewone inspanning, stapelen er afvalstoffen op in je lichaam en treedt er ‘verzuring’ op.

Beschadiging

Een andere vorm van spierpijn treedt vaak pas na een dag of twee op. Deze ontstaat na zware belastingen waarbij de spieren worden ‘uitgerekt’ terwijl ze actief zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval als je een berg afloopt. De spier is dan een beetje beschadigd geraakt, waardoor er ontstekingsreacties ontstaan. Het gevolg is dat je spieren meer vocht vasthouden en soms een beetje opzwellen. Zolang je stil zit, voel je niks, maar wanneer je weer in beweging komt, schiet een pijnlijk gevoel door je lijf.

Voorkomen

Het beste is natuurlijk om spierpijn zo veel mogelijk te voorkomen. Dit kun je doen door de belasting van je spieren zorgvuldig op te bouwen. Als je weet dat je een actieve vakantie in de bergen gepland hebt, kun je bijvoorbeeld voorafgaand aan je reis al wat extra spieroefeningen doen in de sportschool of proberen wat vaker trap te lopen. Kies tijdens de vakantie ook niet gelijk de stijlste en langste bergpaden uit, maar bouw de intensiviteit van je wandelingen gelijk op. Start met een rustige wandeling op vlak terrein als warming up en begin na een halfuur aan je eerste klim.

Massage

Wanneer je terugkeert op je vakantieadres is het natuurlijk verleidelijk om gelijk met een koud drankje op een terras te ploffen. Toch is het verstandiger om dit niet te doen. Probeer nog even rustig te bewegen of verleid je partner tot een lichte massage. Het wordt bovendien afgeraden om na afloop je spieren te rekken. Je loopt daarmee het risico dat je je spier extra beschadigt waardoor de kans op spierpijn juist groter wordt.

Lees ook
Vakantie in de bergen? Zó herken je hoogteziekte

In geval van nood

Is de spierpijn al ingezet? Dan kun je beter zo veel mogelijk rust nemen. Probeer je spieren zo min mogelijk in te spannen, zodat ze genoeg ruimte krijgen om snel te herstellen. Je kunt de ergste pijn wegnemen met ontstekingsremmers zoals paracetamol of ibuprofen. De pijn kan wel minder worden door de spieren goed warm te houden, bijvoorbeeld door een warme douche te nemen of warme kleding te dragen. Warmte stimuleert de doorbloeding van de spieren, waardoor de pijn en stijfheid sneller verminderen.

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | iStock