Slechte werkhouding? Zo zit je recht (én voorkom je klachten)

Deel dit artikel:

Werk je de hele dag aan een bureau? Grote kans dat je stoel niet in de juiste houding is afgesteld. En dat heeft nogal wat negatieve gevolgen. Gelukkig zijn de meeste met een paar kleine aanpassingen te voorkomen.

Veel mensen hebben door hun slechte zithouding naar binnen gedraaide schouders. En dat zorgt niet alleen voor spierpijn, rugpijn en een stijve nek. Een slechte werkhouding heeft veel meer negatieve gevolgen. Wanneer je de hele dag in een kromme houding zit, kan dit leiden tot spanningshoofdpijn. En wist je dat een hele dag scheef zitten ook kan leiden tot spijsverteringsproblemen zoals brandend maagzuur en een opgeblazen gevoel? Ook je longen functioneren pas optimaal wanneer je diafragma en je ribben goed kunnen ‘uitzetten’. Dat lukt niet wanneer je schouders naar binnen zijn gekeerd.

Tijd dus om je werkplek ergonomisch af te stellen. Weet je niet welke hoogte ideaal is voor je lichaam? Houd dan voor alle onderdelen onderstaande richtlijnen aan:

Stap 1: bureaustoel

Ga zitten op de stoel en stel de stoel zodanig af dat je voeten de grond raken. Zorg ervoor dat je benen een hoek van negentig graden maken ten opzichte van je romp. Zet de leuning niet helemaal rechtovereind, maar laat deze in een hoek van vijftien graden naar achteren kantelen. “Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat je voeten ondersteund worden,” zegt fysiotherapeut Dariusz Stankiewicz. “Probeer dus niet de hele tijd je benen over elkaar te slaan wanneer je zit.”

Stap 2: bureau

Als je je bureaustoel eenmaal juist hebt ingesteld, is je bureau aan de beurt. De juiste hoogte meet je af aan de positie van je ellebogen. Zorg dat de tafel net iets onder je elleboogholte valt. Werk je op een beeldscherm? Stel deze dan ook in hoogte af. Idealiter kijk je in een hoek van tussen de tien en twintig graden naar beneden op je scherm.

Stap 3: regelmatig bewegen

Als je werkplek goed is afgesteld, is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Vind je het lastig om achter je bureau weg te komen? Probeer dan eens staand te vergaderen of te telefoneren. Neem wat vaker de trap in plaats van de lift en gebruik je lunchpauze om een lekkere wandeling te maken in de buitenlucht.

Lees ook
Zoveel moet je minimaal bewegen als je de hele dag stil zit

Bron| HLN.be, Optimale Gezondheid
Beeld| iStock