Slechte nacht? Red je figuur met een powernap

Deel dit artikel:

Krijg je weinig slaap? Voorkom dat je dikker en ziek wordt, door middag- en avonddutjes te nemen. Een korte powernap herstelt namelijk de hormonale balans die ook je stofwisseling op gang houdt.

Te weinig slaap heeft effect op heel veel processen in je lichaam, waaronder de manier waarop het lichaam voedsel verwerkt. Op de lange termijn kan dit zelfs tot extra kilo’s leiden. Ook het hormoon noradrenaline, vergelijkbaar met adrenaline, schiet omhoog na een slechte nachtrust. Dit hormoon jaagt onder meer je hartslag, bloeddruk, maar ook je bloedsuikerspiegel op. Zelfs als je dus niks gegeten hebt!

Op volle kracht vooruit

Gelukkig is daar iets tegen te doen, stellen Franse wetenschappers van de Universiteit van Sorbonne gerust. In een interessant slaapexperiment ontdekten ze dat een middag- en avonddutje van dertig minuten de verstoorde hormoonbalans door een slechte nachtrust weer keurig op de rit krijgt. Ook het immuunsysteem profiteert. Als je slecht hebt geslapen, heeft je lichaam minder van een belangrijk antivirus-eiwit aangemaakt, een soort ziektekiempolitie waarvan we je de ingewikkelde naam zullen besparen. Ook deze politietroepen zijn weer op volle sterkte na twee powernaps. Overigens zetten ze in geval van chronisch slaapgebrek weinig zoden aan de dijk. Daarvoor schijnt de slaap in een powernap te oppervlakkig te zijn.

Hoeveel slaap is genoeg?

De proefpersonen in het experiment sliepen niet meer dan twee uur. Maar mensen die korter slapen dan zes uur, hebben gemiddeld al vijftien procent meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die zeven uur slapen, aldus onderzoek van het RIVM en Wageningen University in 2013. Korte slapers die ook nog eens slecht slapen, lopen zelfs 65 procent meer risico. Stap je als korte slaper daarentegen elke ochtend fris en fruitig uit bed? Dan ben je net zo gezond als mensen die zeven uur goed slapen. Volgens de wetenschappers heb je dan vermoedelijk een hoge slaapkwaliteit.

Doornroosjes die meer dan negen uur slapen, lopen volgens het Wageningse onderzoeksteam geen aantoonbaar hoger risico, hoewel die relatie in eerdere studies wel aan het licht kwam. Wie het zekere voor het onzekere wilt nemen, streeft daarom naar een nachtrust van zeven tot acht uur.

Lees ook > Slaapproblemen? Zoek het licht! 

Bron | press.endocrine.org, rivm.nl

Rianne Marijs