Slecht geslapen? Met deze tips kom je de dag door

Deel dit artikel:

Werd je vanmorgen wakker met het gevoel alsof je oogleden nog dichtgeplakt zaten? We kennen het allemaal: een nacht slecht slapen voel je de volgende dag des te meer. Met deze tips kom je, met een beetje kracht, tóch de dag door. 

1. Wisselbaden

Wil jij de dag zo fris mogelijk beginnen en in ieder geval het gevoél hebben alsof je wakker bent? Stap dan niet vanuit je warme bed onder de warme douche. Hierdoor stijgt je lichaamstemperatuur en blijf je slaperig. Stap wel eerst – met je slaperige hoofd – onder een aangenaam warme straal, maar zet deze na een paar tellen uit en draai de koude kraan volledig open. De koude stortbak die op je neerdaalt zet je lichaam letterlijk en figuurlijk op scherp. Ben je klaar met gillen? Zet de kraan dan weer op een zo warm mogelijke stand. Blijf hier 30 seconden onder staan voordat je onder de douche vandaan stapt. Doordat je lichaam ‘schrikt’ stimuleer je je bloedsomloop en voel je je daarna als herboren.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

2. Drink niet te veel koffie

Waarschijnlijk snak je direct nadat je jezelf rechtop hebt gezet naar een enorme bak koffie. Begrijpelijk. De cafeïne zal je een energiestoot geven die je, voor jouw gevoel, nodig hebt. Ook al voelt het alsof je de rest van de dag nog minstens vijf van die koppen zwart goud nodig hebt, is het beter om hier – juist vandaag – geen gehoor aan te geven. De koffie die je na de middag drinkt zal niet hetzelfde effect hebben als die in de ochtend, waardoor je juist een enorme dip krijgt wanneer de cafeïne is uitgewerkt. Drink in plaats daarvan een flink aantal glazen water om je vocht- en energiebalans op peil te houden.

3. Plan je dag

Heb je uitgerekend vandaag een drukke dag voor de boeg? Zorg er dan voor dat je juist vandaag alles goed plant. Liggen er taken op je te wachten die je liever uitstelt? Doe ze dan meteen in de ochtend. Ook na een slechte nacht is je brein vaak in de ochtend productiever dan in de middag. Vooral de middagdip kan normaal gesproken nog weleens roet in het eten gooien. Wat ook helpt: zorg ervoor dat je rechtop zit. Bij een onderuitgezakte houding zul je eerder geneigd zijn in slaap te sukkelen.

4. Ga het daglicht in

Help je lichaam wakker worden door meteen bij het opstaan de gordijnen open te zwaaien, naar buiten te kijken of als het even kan naar buiten te stappen. Zon- of daglicht zorgt ervoor dat je biologische klok wordt geactiveerd en jij dus daadwerkelijk in staat bent om wakker te worden. Maak een wandeling voordat je naar je werk gaat, stap op de fiets of hang een tijdje met je hoofd uit het raam. Je slaperigheid verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.

5. Sla je ontbijt niet over

De kans is groot dat je gare hoofd niet naar een ontbijtje staat. Toch is het beter om binnen een uur na het opstaan iets te eten. Je lichaam heeft namelijk energie nodig om te functioneren. Eet iets voedzaams, zoals een bord havermout of een gerecht met eieren. Probeer vooral om het eten van suikers in de ochtend te vermijden. Suikers zorgen voor snelle energie, waardoor je daarna weer inkakt. Dat is het laatste wat je vandaag kunt gebruiken.

Bron| Women’s Health
Beeld| iStock