Zo slaap je meteen als een roosje op je vakantieadres

Deel dit artikel:

Doe je de eerste nacht op je vakantieadres vaak geen oog dicht? Je bent niet de enige. Er bestaat zelfs een naam voor: het eerste-nacht-effect. Dit kun je volgens slaapwetenschappers doen om na je eerste vakantienacht wél uitgerust wakker te worden.

Volgens slaapexperts slapen we minder goed in een nieuwe omgeving, omdat we dan altijd een beetje op onze hoede zijn. Op zo’n moment zijn we net als vogels, lezen we in de Volkskrant: zij houden altijd één oog open als ze slapen en er blijft altijd één hersenhelft actief, zodat ze aanvallers snel kunnen signaleren. De eerste nacht in een vreemde omgeving blijven ook onze hersenen ongemerkt actiever, hebben wetenschappers ontdekt. Als zij slaapproeven doen met mensen in een laboratorium rekenen ze zelfs de eerste nacht niet mee, omdat deze zo anders verloopt dan de nachten erna. De tweede nacht slapen de meeste mensen al een stuk beter.

Neem je eigen kussen mee

Wil je de eerste ochtend op je vakantieadres toch uitgerust wakker worden? Volgens een Amerikaanse slaapexpert die hier eerder onderzoek naar deed, aldus de Volkskrant, is er een simpele remedie: neem je eigen kussen mee, dat voelt vertrouwd. Er bestaat zelfs een Japanse wijsheid voor: ‘Als je van kussen verandert, slaap je niet.’

Slechte slaper? Boek een hotel!

Toch gaat deze vlieger niet voor iedereen op. Als je thuis slecht slaapt, kun je namelijk juist baat hebben bij een vreemde omgeving. Gerard Kerkhof, emeritus hoogleraar psychofysiologie, legt het uit in de Volkskrant: “Eenmaal in bed, hebben slechte slapers vaak het idee: het zal wel weer niet lukken, een gevoel dat mede wordt opgeroepen door datzelfde bed waarin ze elke nacht wakker liggen. In een vreemde omgeving wordt die negatieve gedachtekoppeling doorbroken.”

In die zin zou het dus geen kwaad kunnen om wat vaker een weekendje weg te gaan als je thuis niet goed kunt slapen.

Goeie test

Volgens Kerkhof kunnen we de vakantie trouwens ook goed gebruiken om eens te onderzoeken hoeveel slaap we écht nodig hebben. Door eens niet de wekker te zetten en niet ’s avonds eindeloos in het licht van tv of smartphone te turen, kun je namelijk achter je natuurlijke slaapritme komen, iets wat bij veel mensen door al deze dingen verstoord is geraakt. Uit experimenten is zelfs gebleken dat proefpersonen die op een rustige camping kamperen, zonder klok en weinig kunstlicht, makkelijk acht uur slaap per nacht halen: ze gaan twee uur eerder naar bed en staan vroeger op.

‘Mensen beseffen niet dat ze een slaaptekort hebben’

Kerkhof: “Mensen met een slaaptekort beseffen niet dat ze een slaaptekort hebben. Ze weten niet dat ze onder hun niveau presteren, dat ze minder kunnen hebben. Het is de moeite waard om dat op vakantie voor jezelf uit te zoeken. Doe een vergelijkend onderzoek, geef jezelf ingewikkelde taken en kijk hoe je presteert bij uiteenlopende slaapduur. Meet ook hoe je je emotioneel voelt. Je kunt zoveel meer uit het leven halen met een uurtje extra slaap.”

Doe je nog steeds geen oog dicht? Door het toepassen van deze slaaptips, ook al lijken ze soms erg voor de hand liggend, zijn de meeste mensen een stuk sneller in dromenland.
Beeld | iStock

Lees ook

Het subtiele symptoom van longkanker dat iedereen zou moeten kennen
Met deze eenvoudige voetentruc val je sneller in slaap
Dit zijn de 5 slechtste dingen om te eten vlak voordat je naar bed gaat

Bekijk ook

Zo verwijder je die vervelende krassen op je zonnebril:


Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.