Rugpijn? 5 ‘natuurlijke’ tips die werken

Deel dit artikel:

Naast verkoudheid en griep kloppen ook veel mensen bij de huisarts aan voor rugpijn. Niet nodig, want er zijn talloze behandelingen waarmee je die pijn in de onderrug bestrijdt, zonder dat er een pilletje aan te pas komt. Wij sommen ze op!

Yoga

Een van de eenvoudigste manieren om van die rugpijn af te komen is yoga. Uit Amerikaans onderzoek, gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine, blijkt dat mensen die gedurende 12 weken wekelijks een yogales van 75 minuten volgden geen pijnstillers meer nodig hadden. Onderzoekers ontdekten hetzelfde resultaat bij mensen die wekelijks zo’n 50 minuten intensief gingen stretchen. Rol dus die yogamat thuis uit en ga aan de stretch. De beste oefening is de downward dog (zie afbeelding).

Orthopedisch Manuele Therapie (OMT)

Als je veel pijn hebt in de rug kun je ook eens langs een orthopedisch manueel therapeut gaan. Door middel van handmatige, ofwel manuele technieken en vaardigheden, worden stoornissen in de wervelkolom en ledematen gecorrigeerd. Deze technieken zijn erop gericht het bewegen van de gewrichten en de functie van de spieren en zenuwstructuren te verbeteren. Uit onderzoek van Health Sciences Center van de universiteit van Noord-Texas bleek dat deze therapie na 12 weken tot aanzienlijke verbetering leidde. Bijna tweederde van de ondervraagden meldde dat ze minder pijn hadden. 

Smeerwortel

Wat je ook kunt proberen bij rugpijn is een plantaardige zalf op basis van smeerwortel. Volgens een studie door farmaciebedrijf Merck, gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, vermindert dit plantaardige extract rugpijn in de onderrug met 95 procent. Je kunt smeerwortel kopen bij reformwinkels of online. Gebruik de zalf ongeveer 10 dagen.

Acupunctuur

Uit onderzoek van de Group Health Cooperative for Health Studies in Seattle blijkt dat acupunctuur effectiever werkt dan medicijnen of fysiotherapie om de pijn te verlichten.

Massage

Ook een wekelijkse massage kun je overwegen. Uit studie, gepubliceerd in de Annals of Internal Medicine bleek eenderde van de mensen, die gedurende 10 weken wekelijks werden gemasseerd, minder pijn hadden in de onderrug.

Bron: Health