Rugklachten? Pas op met deze houding, zeggen experts

Deel dit artikel:

We doen het gemiddeld 9,5 uur per dag en grijpen bijna elke gelegenheid ervoor aan. Maar bij (lage) rugklachten kan het funest zijn om deze houding lang vol te houden, waarschuwen experts.

Het geeft rust en ontspanning, maar te veel is ongezond. Waar we het over hebben? Over zitten. Zeker als je gevoelig bent voor rugklachten zoals lagerugpijn, is lang achter elkaar stilzitten geen goed idee. Heb je (vaak) last van dit soort klachten, dan is meer bewegen meestal de beste remedie. Al kan dit lastig zijn als je rug zeer doet, bewegen zou zelfs beter werken tegen de pijn dan ibuprofen en paracetamol. Uit onderzoek van Wendy Enthoven van het Rotterdamse Erasmus MC blijkt dat dit soort pijnstillers nauwelijks helpen bij rugpijn en vooral nare bijwerkingen geven. Beweging geeft geen bijwerkingen en versterkt de spieren rond je wervelkolom die je lichaam ondersteunt.

Minder zitten beter dan meer sporten

Veel zitten is niet alleen belastend voor je rug. Het vergroot ook de kans op een hoog cholesterolgehalte, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en een dikke buik. Volgens gezondheidsspecialisten kun je het risico hierop al aanzienlijk verminderen door gewoon wat vaker de benen te strekken. Sporten is altijd goed, maar met iets meer bewegen in je dagelijks leven ben je misschien nog beter af. Op rugpijn heeft minder zitten volgens expert Rianne Staring zelfs een positiever effect dan wanneer je het vele zitten probeert te compenseren door meer te gaan sporten. Zelfs wat vaker blijven staan in plaats van te gaan zitten, helpt. Je stofwisseling, bloeddruk, spiermassa, botten en gewrichten worden er gunstig door beïnvloed.

Zittend beroep?

Rianne Staring geeft een paar tips om rugklachten te bestrijden én te voorkomen, zonder dat je werk eronder hoeft te lijden.

  • Loop geregeld naar de printer
  • Naar de wc? Kies een toilet op een andere verdieping
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Loop even naar je collega in plaats van te mailen
  • Ga staand vergaderen
  • Haal je eigen koffie of thee
  • Maak in de pauze een korte wandeling
  • Beperk overwerken
  • Zorg voor een goede werk- en zithouding

Lees ook

Bekijk ook

Gympen weer wit maken? Daar is maar één product voor nodig. Het is spotgoedkoop en je hebt het ongetwijfeld in je beautycase…

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

rianne marijs