Waarom het veelvuldig dragen van slippers wordt vergeleken met roken

Deel dit artikel:

Met deze zomerse temperaturen kunnen alle warme enkellaarsjes, hoge sneakers en bikerboots de kast in. Als de zon schijnt, lopen veel mensen toch het allerliefst op slippers. Maar podotherapeuten waarschuwen dat dat niet zonder risico is.

De voetsdeskundigen gaan zelfs nog een stapje verder. Ze vergelijken het dragen van slippers met roken. “Zoals je van roken longkanker kunt krijgen, riskeer je op slippers dat je voeten op termijn overbelast raken,” legt podotherapeut Sepp Mortelmans uit aan nu.nl “Dat overkomt natuurlijk niet iedereen, maar het risico is er wel. Je moet het zelf weten, maar draag ze in elk geval niet te vaak.”

Work-out voor je voeten

Volgens podotherapeut Monique van der Kaa heeft dertig procent van de Nederlanders last van voetklachten, voornamelijk door het dragen van verkeerde schoenen zoals slippers. Wie veel op dit schoeisel loopt, kan volgens de deskundige last krijgen van kuitproblemen, pijn aan de achillespees of hiel of van voorvoetklachten. Lopen op slippen wordt door podotherpeuten ook wel vergeleken met een heel lange work-out voor je voeten. “Een slipper zit niet aan je voet vast,” legt van der Kaa uit. “Door de zwaartekracht wil de slipper omlaag, waardoor je voet enorm z’n best moet doen om dat ding bij zich te houden. Je gaat dan ‘klauwen’ met je tenen en continu allerlei voetspieren aanspannen. Vergelijk het dragen van slippers met een bezoek aan de sportschool: met een halfuurtje per dag is niets mis. Maar als je elke dag acht uur aan de fitnessapparaten gaat hangen, overleef je dat bij wijze van spreken niet.”

Kies je slippers met zorg

Experts raden dan ook aan om slippers alleen te dragen in situaties waarvoor ze zijn bedoeld. Bijvoorbeeld voor een korte wandeling op het strand, de camping of bij het zwembad. Het best kun je dan kiezen voor slippers die een goed sluitend bandje hebben over de wreef. Geen teenslippers dus. Daarnaast doe je er verstandig aan een model te zoeken waarvan je de zool niet kunt dubbelvouwen. Een slipper met een stevig voetbed en in de juiste maat. Wanneer je slippers tijdens het lopen over de rand schuiven, zijn ze te klein. Ben je van plan om langere afstanden te lopen en wil je toch wat ‘lucht’ tussen je tenen? Kies dan voor sandalen. Door het hielbandje hoeven je tenen minder te ‘klauwen’ .

Af en toe schoenen uit

Hoef je de straat niet op? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om helemaal geen schoeisel te dragen. “Het is goed om af en toe op blote voeten te lopen,” zegt Van der Kaa. “Maar wel alleen op een zachte ondergrond, dus in huis of op het gras in de tuin. Onze voeten dienen niet meer het doel dat zij vroeger hadden. Dat komt doordat we ze in de westerse wereld omhullen met schoenen. Daardoor zijn onze voeten niet meer gewend om op een harde ondergrond te lopen en maakt dat ze sneller moe. Gras of zand zijn wel geschikte oppervlakten. Zand werkt als het ware als een steunzool, omdat het de voet ondersteunt en inzakken naar de zijkant tegengaat.”

Lees ook
Dit vertellen je voeten jou over je gezondheid

Bronnen| nu.nl, Tijd voor Max
Beeld| iStock