Met deze praktische tips voorkom je rugklachten

Deel dit artikel:

Een gebogen nek als je sociale media checkt, uren in dezelfde houding zitten op je werk en onderuitgezakt zitten op de bank: iedereen neemt onbewust weleens een houding aan die slecht is voor de rug. Gevolg: rugklachten. Maar gelukkig kun je dit probleem relatief makkelijk aanpakken!

Dit zijn de meest verkeerde houdingen en zó keer je ze voorgoed de rug toe…

1. Telefoon-nek

Een berichtje versturen via Whatsapp, nog een paar mails checken, een artikeltje lezen over rugklachten… Tegenwoordig zitten we veel te lang naar onze telefoon te turen. Gevolg: te veel druk op je nek. Deze druk werkt weer door naar je ruggengraat en voordat je het weet heb je last van rugpijn.

De oplossing

Om te veel druk op je nek te voorkomen ligt het natuurlijk voor de hand om minder tijd aan je telefoon te besteden. Dat kan alleen knap lastig zijn in het digitale tijdperk waarin we leven. De beste oplossing is daarom om je telefoon ergens neer te leggen waar je er niet zo makkelijk bij kunt. Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om te vaak te kijken. Probeer verder om bepaalde werkzaamheden (zoals je mail checken) op een computer te doen. Dan hoef je namelijk niet met een gebogen nek mails te lezen en te tikken.

2. Kantoor houding

Je werkhouding is een echte sluipmoordenaar als het gaat om de veroorzaker van rugklachten: je denkt dat je houding prima is, maar vaak is dit toch niet het geval. Een bureau dat te hoog staat, een stoel die juist weer te laag staat, dit veroorzaakt allerlei nare rugklachten op de lange termijn.

De oplossing

Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je stoel en bureau verstelbaar zijn op je werkplek: dit zorgt gelijk voor een betere houding.

Zó zorg je dat beiden precies goed staan:

  • De hoogte van je stoel is goed als je bovenbeen bij het zitten horizontaal staat én de hoek tussen de boven- en onderbenen 90° is
  • De rugleuning staat goed als deze in de rug steunt: zorg dat de bolling van de rugleuning de lage rug ondersteunt. Hierdoor wordt zitten met een bolle rug voorkomen
  • Je bureau staat goed als de hoek tussen de boven- en onderbenen op 90° blijft
  • Vergeet ook niet om de zoveel tijd even een paar minuten te lopen. Hierdoor blijven je spieren soepel

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | iStock
Bron | Women’s Health