Van deze notensoort kun je maar beter niet te veel eten

Deel dit artikel:

Wie weleens studentenhaver eet, is ze vast wel eens tegengekomen: paranoten. Deze noten lijken een beetje op amandelen, maar hebben een iets zachtere textuur.

Paranoten zitten bomvol vezels, eiwitten, fosfor, magnesium, vitamine E en B1 en selenium. Hoewel die stoffen allemaal heel goed zijn voor je gezondheid, kun je er beter niet te veel van eten.

Paranoten

Deze Braziliaanse noten bevatten namelijk ook seleen. Dit stofje kan een giftige werking hebben wanneer je er te veel van binnen krijgt. In 100 gram paranoten zit ongeveer 1917 microgram selenium. Dit staat gelijk aan 3500 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Officieel zit je bij één à twee noten per dag al aan de maximale aanbevolen dosering. Eet je er meer? Dan kan dat zorgen voor klachten als vermoeidheid, haaruitval, jeuk, huiduitslag en broze, witte nagels. Eet je deze noten niet dagelijks, dan kun je er rustig vijf à zes eten.

Niet alleen maar slecht

Seleen is overigens niet alleen slecht voor je lichaam, het heeft ook tal van positieve effecten. Het eten van twee paranoten per dag kan er al voor zorgen dat je immuunsysteem beter wordt ondersteund. Vooral actieve mensen en sporters hebben er baat bij om regelmatig een paar van de noten te eten, want seleen helpt ook bij spierherstel. Daarnaast worden afvalstoffen die vrijkomen tijdens een training door zowel vitamine E als seleen geneutraliseerd. Ook bevatten deze noten veel fosfor, wat belangrijk is voor de opbouw en het onderhoud van sterke botten en tanden.

Lees ook
Dít is waarom je elke dag noten zou moeten eten

Goed voor je huid

Seleen draagt er bovendien aan bij dat je huid beter beschermd is tegen uv-stralen. Dit stofje speelt namelijk een rol bij de aanmaak van lichaamscellen en houdt daarmee de elasticiteit van de huid op peil. Ook kan het eten van paranoten helpen om je huid gehydrateerd te houden.

Door de maaltijd

Paranoten kun je niet alleen los eten. Je kunt ze ook makkelijk verwerken in gerechten. Het bekendst is de verwerking in pesto. Daarnaast zijn gemalen paranoten in combinatie met walnoten, pistachenoten en sesamzaad ook een goede vleesvervanger voor gehakt.

Bron| De Notenkoerier, Gezondheidsnet
Beeld| iStock