In de overgang door borstkanker: zo verminder je de klachten

Deel dit artikel:

Borstkanker heeft een enorme impact op je leven. Deze overgangsdeskundige begeleidt vrouwen die door de ziekte en de behandeling ervan sneller, heviger of opnieuw in de overgang komen en kampen met klachten zoals ernstige vermoeidheid. Voor hen heeft ze gericht advies.

Care for Women-specialiste Michelle van Iersel begeleidt vrouwen (en mannen) tijdens het spreekuur van Nazorg Borstkanker in Haarlem. Ze merkt dat het door lichamelijke en psychische klachten als gevolg van de verschillende behandelingen soms moeilijk is om de draad van het leven weer op te pakken. Haar streven? “Vrouwen goede informatie en persoonlijke handvatten bieden, zodat zij op een veilige manier genoeg energie, fitheid en kracht hebben om weer mee te doen aan en onderdeel uit te maken van het dagelijks leven.”

Welke klachten ondervinden deze vrouwen?
“De behandelingen die nodig zijn om de borstkanker te bestrijden, zoals een operatie aan de eierstokken, chemotherapie en anti-hormoontherapie, kunnen de hormoonhuishouding in de war brengen en soms volledig stilleggen. Dat kan tot gevolg hebben dat een vrouw direct in de overgang komt. Als je al in de overgang was, kunnen klachten heviger worden. En wie al door de overgang heen was, kan zelfs opnieuw klachten krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opvliegers, concentratiestoornissen, slaapproblemen, een droge vagina, pijnlijke spieren en gewrichten, afname van de botdichtheid, stemmingswisselingen, gewichtstoename en libidoverlies. Iedere vrouw komt in de overgang, vrouwen die voor – hormoongevoelige – borstkanker worden behandeld, kunnen te maken krijgen met een ‘directe hormonale crash’ en komen vroegtijdig en/of kunstmatig in de overgang.”

Haar advies over wat je beter wel en niet kunt doen bij  (hormoongevoelige) borstkanker en overgangsklachten
Michelle van Iersel raadt de vrouwen in haar praktijk het volgende aan.

Neem maatregelen
“Hormonen helpen de botten, hart- en bloedvaten te beschermen. Bij een groot tekort aan hormonen zal je hier maatregelen voor moeten nemen. Laat geregeld je bloeddruk meten, zorg voor voldoende vitamine D en beweeg dagelijks tenminste een halfuur, liefst in de buitenlucht. Je kunt dit doen door te te gaan wandelen, maar ook traplopen en het huishouden doen zijn goede manieren, als je daarnaast ook zorgt dat je naar buiten gaat. Kies vooral activiteiten waarbij er meer druk wordt gelegd op de botten.”

Wacht niet bij klachten
“Wacht niet te lang af als je klachten hebt en ga niet op eigen houtje van alles proberen. De chemokuur en anti-hormoonbehandeling voor borstkanker vragen om specifieke aanpassingen. Er zijn verschillende niet-hormonale medicijnen, zoals bijvoorbeeld bloeddrukverlagers en anti-epileptica die hevige opvliegers kunnen verminderen. Acupunctuur en ontspanningsoefeningen kunnen ook een bijdrage leveren.”

Over eten en drinken
“Ondersteun je lichaam met goede koolhydraten, vetten en eiwitten. Eet met mate, gevarieerd, eet vers en onbewerkt en drink voldoende water. Win altijd advies in van een specialist als je bijvoorbeeld supplementen wilt gebruiken. Zo is het niet veilig en ook niet wetenschappelijk bewezen dat het innemen van supplementen met fyto-oestrogenen geschikt is voor vrouwen met hormonale borstkanker. Het gebruik van sommige supplementen en homeopatische middelen, zoals bijvoorbeeld Sint Janskruid, kunnen de werking van de borstkanker medicatie verminderen. Slik dit niet zonder overleg met de specialist.”

Neem korte pauzes
“Neem na 30 minuten actief te zijn even een korte pauze. Vermijd stress zo veel mogelijk. Te veel adrenaline en cortisol in de bloedbaan ontregelen de lichaamsthermostaat nog meer en werken opvliegers in de hand. Hiernaast zijn warme dranken zoals koffie en zwarte thee, maar ook gember, alcohol, cola – ja, ook light – en andere frisdranken triggers voor nog meer opvliegers.”

Voor je libido
“Is je libido laag? Ga het gesprek hierover met je partner niet uit de weg. Zoek samen naar nieuwe mogelijkheden om de seksuele relatie weer positieve spanning geven. Seksualiteit betekent ook liefhebben, beminnen en intimiteit, en die hoeft natuurlijk niet te verdwijnen als de zin in seks minder wordt.”

Bij droogheid
“Alles wordt droger, de slijmvliezen in je neus, ogen en ook in de vagina. Fietsen en vrijen kunnen pijn doen. Er zijn mooie en natuurlijke glijmiddelen en crèmes verkrijgbaar. Werken die niet voldoende? Vraag dan de specialist of oncologieverpleegkundige naar de mogelijkheden.”

Ga op tijd naar bed
“Neem je moment om de dag in alle rust af te sluiten. Veel vrouwen komen ’s avonds laat pas een beetje aan zichzelf toe. Daarom vinden ze het moeilijk om bijtijds naar bed te gaan en te zorgen voor voldoende slaap. Maak van het naar bed gaan een rustgevend ritueel: zet je televisie of computer bijtijds uit, neem een heerlijke douche, doe ademhalingsoefeningen en geef jezelf alle aandacht.”

En dan nog het advies dat ze het allerbelangrijkste vindt: “Laat je horen! Want ook als je met borstkanker te maken hebt, hoeft de overgang zeker geen worsteling te zijn.”

Beeld: iStock

Leuk om te lezen

Haak mee met Dennis (40): gratis patroon voor een geluksklavertje
Het geheim van de slager: zo maak je het állerlekkerste draadjesvlees
Zin om te snoepen? Dit is dé gouden tip om de verleiding te weerstaan

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.