Onderzoek wijst uit: optimistische vrouwen zijn gezonder

Deel dit artikel:

Goed nieuws voor alle vrouwen die optimistisch in het leven staan. Uit onderzoek van de Amerikaanse Harvard universiteit blijkt namelijk dat er een relatie is tussen optimisme en gezond ouder worden.

De Amerikaanse wetenschappers ondervroegen vanaf 1976 jaarlijks meer dan 33.000 vrouwen tussen de dertig en 35 jaar over hun gezondheid en levensstijl. Vanaf 2004 werd de vrouwen ook gevraagd om een vragenlijst in te vullen die hun mate van optimisme moest bepalen. In deze vragenlijst moesten de vrouwen bij verschillende statements aangeven in hoeverre ze het ermee eens waren. Uit de eindscore zou blijken of de vrouwen overwegend optimistisch of pessimistisch waren ingesteld. In 2012 werden alle vrouwen onderzocht om te kijken of ze gezond oud waren geworden. Hierbij keken de onderzoekers of de vrouwen last hadden van chronische ziektes, lichamelijke aandoeningen of geheugenproblemen.

In totaal werd 20,5% van de vrouwen als gezond beoordeeld. Vrouwen die optimistisch in het leven staan, hebben zelfs 23% meer kans om gezond oud te worden. Uit het onderzoek bleek ook dat optimistische vrouwen vaker hoog opgeleid zijn, lichamelijk actiever zijn en minder depressieve klachten hebben dan de pessimistische dames.
Zelfs als je jezelf als een pessimist beschouwt, is er hoop. Eerdere studies hebben aangetoond dat optimisme kan worden aangeleerd door mensen te laten nadenken over de meest positieve scenario’s van hun leven. Ben jij overwegend negatief ingesteld? Dan kunnen onderstaande tips je helpen om je roze bril te vinden:

1. Het positieve benadrukken

Ben jij heel kritisch en ben je geneigd om alleen alle negatieve dingen te onthouden? Dan kan het helpen om een dagboek bij te houden waarin je alle positieve dingen die je meemaakt, opschrijft. Probeer vervolgens voor jezelf te analyseren waarom je deze dingen als positief ervaart en probeer bij jezelf na te gaan hoe je dit gevoel vaker voor jezelf kunt creëren.

2. Elimineer het negatieve

Als je merkt dat dezelfde negatieve gedachten zich vaak herhalen, probeer je gedachten er dan van af te sluiten. Zet je favoriete muziek op, zoek een hobby waar in je op gaat, of ga praten met een goede vriend of vriendin.

3. Lokaal handelen

Ben je geneigd om al het wereldleed op je schouders te nemen, focus je dan op kleine positieve veranderingen in je eigen omgeving. Zoals het geven van kleding aan een hulporganisatie, vrijwilligerswerk in het buurthuis of ga helpen op een naschoolse opvang.

4. Wees lief voor jezelf

Zelfcompassie is een kenmerk dat door de meeste optimisten wordt gedeeld. Je kunt aardig voor jezelf zijn door goed voor je lichaam te zorgen. Probeer goed te eten, regelmatig sporten en voldoende te slapen. Wees niet zo streng voor jezelf en probeer jezelf te vergeven wanneer je wel een keer gezondigd hebt.

Bron| Harvard, American journal of preventive medicine
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.