Vaak slaperig na het eten? Dit zijn de meest voorkomende oorzaken

Deel dit artikel:

Heb jij na de lunch of het avondeten vaak last van een een slaperig gevoel? De welbekende after lunch dan wel after dinner-dip?

Je bent niet de enige. Veel mensen hebben na het eten van een lekkere en uitgebreide maaltijd moeite hun ogen open te houden. Er zijn verschillende redenen waarom we na het eten zo suf zijn.

Opmerkzaamheidssignalen

Evolutionair is de vermoeidheid goed te verklaren. Wanneer we wakker zijn en honger hebben, zijn we alert. In vroegere tijden was dit nodig om voedsel te verzamelen. Wanneer je trek eenmaal is verzadigd, nemen de ‘alertheidssignalen’ af en maken ze plaats voor vermoeidheid.

Bloedsomloop

Sommige onderzoekers stellen dat er extra bloed richting de darmen wordt gevoerd om onze spijsvertering op gang te helpen. Hierdoor zou er minder bloed richting de hersenen gaan, waardoor er een slaperig gevoel optreedt. Er is echter geen sluitend wetenschappelijk bewijs voor deze theorie.

Bepaalde voedingstoffen

Volgens Amerikaans onderzoek vergroten zout- en eiwitrijke maaltijden de kans op een slaperig gevoel na het eten. In 2018 heeft een studie aangetoond dat vrachtwagenchauffeurs zich minder slaperig voelen na een gezonde maaltijd met goede vetten en groenten. Terwijl bewerkt vlees en fastfood de kans op een slaperig gevoel juist vergroten.

Ook na koolhydraatrijke maaltijden is er meer kans op een after dinner-dip. Dit komt doordat koolhydraten zorgen voor een snelle toename van het bloedglucosegehalte. Om de glucose af te voeren, wordt in één keer veel insuline geproduceerd. Dit leidt tot een grote schommeling in je bloedsuikerspiegel, waardoor je je snel moe voelt. Wil je dit voorkomen? Kies dan zo veel mogelijk voor vezelrijke voeding. Vezels verteren langzaam, waardoor de suikers geleidelijk vrijkomen in de bloedbaan en je dus geen grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel ervaart.

Voedingsintolerantie

Vermoeidheid na het eten kan ook een symptoom zijn van een bepaalde voedingsintolerantie of allergie. Het lichaam heeft veel energie nodig om op de allergenen te reageren, waarna je je heel moe kunt voelen. Met een FODMAP-beperkt dieet kun je uitzoeken welke voedingsstoffen de klachten veroorzaken. Een bloedonderzoek waarbij voedselspecifieke IgG-antilichamen worden gemeten, is ook een mogelijkheid.

Bron| Mens & Gezondheid
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.