Om deze vier gezondheidsredenen zou je vaker amandelen moeten eten

Deel dit artikel:

Noten zijn super gezond. Ze zitten vol goede vetzuren, ijzer, vitamine E en vitamine B1. Maar wanneer het om gezondheidsvoordelen gaat, is er één soort die er absoluut uit springt: amandelen.

Klein detail, officieel zijn amandelen geen noten, maar fruit! Of eigenlijk is het meer de pit van vrucht die groeit in een amandelboom. Net als de pitten van een appel of een abrikoos. Noot of geen noot, amandelen zijn super gezond. We zochten de belangrijkste voordelen voor je op.

1. Goed voor je hart

Amandelen zijn een cadeautje voor je hart. Ze zitten namelijk vol met voedingstoffen zoals vezels, eiwitten, enkelvoudig onverzadigde vetten en andere componenten zoals flavonoïden en sterolen. Deze zorgen er gezamenlijk voor dat je de waardes van het slechte cholesterol in je bloed omlaag gaan. Daarnaast kan een handje amandelen helpen om je bloeddruk te verlagen. De noten zijn namelijk rijk aan kalium en magnesium en bevatten daarnaast weinig natrium.

2. Bloedsuiker in balans

Net als veel andere noten bevatten amandelen weinig koolhydraten, maar veel gezonde vetten, eiwitten en vezels. Dat maakt ze een perfecte keuze voor diabetici. Verschillende studies hebben aangetoond dat het eten van een paar amandelen per dag ervoor zorgt mensen met type 2 diabetes hun bloedsuiker makkelijker kunnen controleren. Waarschijnlijk is dat effect te wijten aan de combinatie van bovengenoemde voedingsstoffen en de hoge dosis magnesium. Niet alleen diabetespatiënten wordt aangeraden om de noten te eten. Uit een ander onderzoek blijkt dat amandelen ook beschérmen tegen de ziekte.

3. Bron van vezels

Eén handje amandelen bevat 3,5 gram vezels. Ter vergelijking: een bruine boterham bevat slechts 1.8 gram vezels. Vezels zorgen niet alleen voor een vol gevoel, ze houden je bloedsuiker in balans en zorgen voor en goede spijsvertering. Er zijn aanwijzingen dat vezelrijke voeding beschermt tegen slokdarmkanker en darmkanker. Daarnaast kunnen problemen met de stoelgang, bijvoorbeeld diaree of obstipatie, helpen voorkomen. “Hoewel vezels niet door het lichaam opgenomen worden, absorberen ze wel veel water en zwellen ze op, waardoor je langer een vol gevoel ervaart,” vult voedingsdeskundige Johane Filemon aan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

4. Hulp bij afvallen

Amandelen bevatten weinig koolhydraten, maar de rijke hoeveelheid eiwitten en vezels in deze soort maken dat je snel een verzadigd gevoel hebt. Amandelen (en andere noten) bevatten bovendien voedingsstoffen die voor het lichaam moeilijk afbreekbaar en verteerbaar zijn. Ongeveer tien tot vijftien procent van de calorieën in noten wordt daardoor niet opgenomen. Samen met de honger-reducerende eigenschappen zorgt dit ervoor dat noten een geweldige toevoeging aan je dieet zijn wanneer je gewicht probeert te verliezen.

Bron| Voedingscentrum, ahealthy Life, Gezondheidsnet,
Beeld| iStock