Moeite met slapen? Handige tips!

Deel dit artikel:

Heb je moeite met slapen en ben je elke nacht weer schaapjes aan het tellen? Door het toepassen van onderstaande slaaptips, ook al lijken ze soms erg voor de hand liggend, ben je écht veel sneller in dromenland. 

– Vermijd zo veel mogelijk (blauw) licht uit je tv, tablet en telefoon vlak voor het slapen gaan.

– Zorg voor vaste bedtijden. Sta elke werkdag op dezelfde tijd op en op vrije dagen maximaal een uur later.

– Ga overdag naar buiten! Lang binnen zitten kan je biologische klok ontregelen, waardoor je lichaam steeds later op de avond het signaal geeft dat je moet slapen. Bovendien zorgt daglicht voor de aanmaak van melatonine.

– Zorg voor warme voeten. Het is wetenschappelijk aangetoond dat je met koude voeten minder makkelijk in slaap kunt komen. Tijdens warme zomernachten kan het juist weer helpen om met je voeten buiten de lakens te slapen.

– Beperk de tijd in bed tot maximaal 8,5 uur.

– Wees overdag actief; slapen kan alleen als je voldoende ‘slaapschuld’ hebt opgebouwd.

– Sta op als je binnen een half uur nog niet slaapt. Doe dan buiten de slaapkamer iets wat je ontspant (geen televisiekijken!). Ga terug naar bed en herhaal het ritueel als je na een half uur nóg wakker bent.

– Gebruik het bed alleen voor slapen of vrijen en zorg dat er geen rommel op of omheen ligt.

– Beperk lezen in bed tot maximaal een half uur.

– Ontspan voordat je naar bed gaat. Bouw je dag af, vermijd het uur voordat je gaat slapen elke vorm van inspanning – geestelijk en lichamelijk.

– Doe geen dutjes, zeker niet ’s avonds.

– Draai de wekker om, zodat je er niet telkens naar kijkt. Het steeds zien van de tijd geeft alleen maar onrust.

– Vermijd na zes uur ’s avonds alle vormen van cafeïne (koffie, zwarte thee, cola, chocolade).

– Wees voorzichtig met alcohol; het is een inslaapmiddel, maar kan leiden tot forse slaapstoornissen.

M42 Cover def

Meer lezen over slaapproblemen?

Margriet 42 bevatte een handig dossier over slapen. Deze is online na te bestellen via Tijdschrift365.nl.