Hoe deze verschillende soorten lichttherapie je kunnen helpen

Deel dit artikel:

Lichttherapie wordt de laatste jaren steeds populairder: diverse wellnesscentra hebben ruimtes met speciale infraroodlampen, en in de elektronicawinkels vind je verschillende soorten lampen die beloven een einde te maken aan allerlei gezondheidsproblemen.

Maar welke soort lamp helpt nou tegen welke kwaal? En is het echt zinvol om zo’n lamp aan te schaffen? Wij zochten het uit.

1. Daglichtlamp

Deze lamp bootst, zoals de naam ook doet vermoeden, natuurlijk zonlicht na. Heb je last van een winterdip? Ga dan elke ochtend 20 tot 30 minuten voor de lamp zitten en je zult zien dat je humeur gelijk een stuk zonniger is. “Een seizoensgebonden depressie wordt veroorzaakt door een verstoring van het bioritme. Lichttherapie werkt als een tegengif”, legt psycholoog Michael Terman van de Colombia University uit. “Uit onderzoek blijkt dat lichttherapie even effectief is als antidepressiva bij de behandeling van een winterdepressie. Het voordeel van lichttherapie is daarnaast dat het geen vervelende bijwerkingen heeft. Gaat het je te ver om meteen een dure lamp aan te schaffen? Dan heeft het volgens professor Shadeb Rahman van de Harvard Medical School net zo veel zin om buiten wat extra zonlicht te pakken. “Als je pauzes buiten of bij het raam neemt, word je allerter en kun je bovendien je humeur verbeteren.”

2. Blauwe lamp

Blauw licht wordt gezien als een grote (verborgen) stoorzender voor mensen die last hebben van slaapproblemen. Om die reden kun je beter geen tv kijken of mails checken op je telefoon voor je gaat slapen. Dit soort licht zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van melatonine (wat je slaperig maakt) wordt onderdrukt. Overdag maakt blauw licht je om die reden juist alerter. “We hebben een contrast tussen dag- en nachtlicht nodig om goed te kunnen slapen”, verklaart Rahman. “Één manier om dit te doen is door overdag met blauw verrijkt licht te werken en twee uur voor je gaat slapen over te schakelen op verminderd blauw licht zodat je lichaam snel ontspant.”

3. (Infra)rode lampen

Makers van lampen die een rode gloed geven, claimen allemaal dat deze vorm van lichttherapie helpt voor een sterke huid en een verminderingen van rimpels. En die gedachte blijkt niet helemaal uit de lucht gegrepen. Een onderzoek uit 2013 heeft aangetoond dat lichtbehandelingen ervoor kunnen zorgen dat rimpels verminderen. “Rood licht heeft ontstekingsremmend effect en verhoogt de collageenproductie. Dit lijdt tot een versteviging van de huid en verbetering van textuur en toon”, aldus dermatoloog Angela Lamb van het Mount Sinai Hospital in New York. Verwacht echter geen wonderen. De lampen zijn vaak duur en het effect is minimaal. “Deze behandelingen bieden bescheiden verbetering, vooral in combinatie met anti-verouderingscrèmes die retinol, hydrolyronzuren of antioxidanten zoals vitamine C bevatten”, zegt Lambs collega Joshua Zeichner uit.

Lees ook
Dit doet te veel blootstelling aan blauw licht met je gezondheid

Wil je zo’n daglichtlamp weleens proberen? Je koopt ‘m nu met korting in de Margriet Shop

Bron | Prevention
Beeld | iStock