Leef langer, eet pinda’s!

Deel dit artikel:

Wil je oud worden? Eet dan elke dag een handje pinda’s of noten! Je hebt dan minder kans om te sterven aan allerlei enge ziektes, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht.

Voor het onderzoek zijn sinds 1986 de eetgewoonten van maar liefst 120.000 Nederlanders van 55 tot 69 jaar bijgehouden. Ook werd geregistreerd wie er zijn overleden. Wat blijkt: mannen en vrouwen die dagelijks minimaal tien gram pinda’s of noten aten, hadden een 23 procent lagere kans om binnen tien jaar te sterven dan mensen die geen noten of pinda’s snoepten. De sterfteverlaging was het sterkst voor luchtwegaandoeningen, diabetes, gevolgd door kanker en hart- en vaatziekten.

Weinig voor nodig

Zowel noten als pinda’s bevatten belangrijke voedingsstoffen, zoals antioxidanten, vezels, vitamines en gezonde vetten. En je hoeft er niet eens zo veel van te eten om langer te kunnen leven. “De verlaagde sterftekans was al te zien bij een inname van gemiddeld vijftien gram per dag, oftewel een halve hand noten of pinda’s,” vertelt professor Piet van den Brandt, hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. Méér eten heeft volgens de hoogleraar echter geen zin. “Dit heeft geen verdere verlaging van de sterftekans tot gevolg.”

En pindakaas?

Overigens baat het niet om dagelijks een boterham met pindakaas te eten. Pindakaas bevat naast pinda’s namelijk ook veel toegevoegd zout, plantaardige oliën en soms ook schadelijke transvetzuren. De nadelige gezondheidseffecten van zout en transvetzuren zouden het beschermende effect van pinda’s kunnen opheffen.

Minder calorieën dan je denkt

Veel mensen denken dat pinda’s veel vetter zijn dan noten, maar dat klopt niet. Pinda’s bevatten zelfs minder calorieën dan bijvoorbeeld walnoten en pecannoten. Wel bevatten noten vaak weer andere waardevolle stoffen die niet of minder in pinda’s zitten. Gewoon lekker variëren dus!

Lees ook > Welke noten zijn het gezondst?