5 goede sporten bij gewrichtspijn

Deel dit artikel:

Als je last hebt van pijnlijke gewrichten, kun je bepaalde bewegingen niet of moeilijk maken. Toch is het juist belangrijk om in beweging te blijven, om te voorkomen dat de pijn erger wordt of terugkomt. Deze vijf sporten zijn erg geschikt bij gewrichtspijn.

Gewrichtsklachten ontstaan vaak door overbelasting of artrose, en soms door een ontsteking. Vaak blijft de oorzaak onbekend. Maar wat de oorzaak van gewrichtspijn ook is, het algemene advies is toch wel om zo veel mogelijk te (blijven) bewegen. Dat helpt om de spieren en gewrichten sterk en soepel te houden, en de pijn te verminderen.

Vijf goede sporten bij gewrichtspijn

Maar bewegen doet juist pijn, denk je nu misschien. Kan dat dan geen kwaad? Nee. Zelfs als een ontstoken gewricht dik, warm of rood is, kan het geen kwaad om te bewegen, meldt Thuisarts.nl. Wel is het goed om rustig te beginnen en je gewrichten niet te overbelasten. Begin bijvoorbeeld met tien minuten per dag en breid dit langzaam uit tot een half uur. Als je merkt dat de klachten tijdens of na het bewegen verergeren, probeer het dan tijdelijk wat rustiger aan te doen. Als het weer beter gaat, kun je het gewricht wat meer belasten. Kies bij voorkeur voor een bewegingsvorm waarbij je gewrichten regelmatig (en dus niet plotseling) worden belast, zoals:

  • fietsen
  • zwemmen
  • wandelen
  • yoga
  • crosstrainer of een elliptische fiets: een elliptische fiets is een superfancy fiets die hardlopen, fietsen en de crosstrainer combineert.  Omdat je je staand voortbeweegt (en dus niet op een zadel zit), verbrand je er bovendien meer calorieën mee dan met gewoon fietsen.

Pijn gaat meestal vanzelf over

Volgens Thuisarts.nl gaan de meeste gewrichtsklachten vanzelf over. Zelfs hardnekkige klachten kunnen soms na enkele weken nog verminderen. Probeer wel in beweging te blijven, dit kan voorkomen dat de pijn terugkomt of verergert. Eventueel kun je de hulp inschakelen van een fysiotherapeut of oefentherapeut (Cesar of Mensendieck). Die geeft aan hoever je kunt gaan en welke bewegingen en oefeningen passen bij jouw gewrichtsklachten.

Reuma

Houd de pijn langer dan drie weken aan? Dan kan dat soms op reumatoïde artritis (reuma) wijzen. De huisarts kan je dan naar de reumatoloog verwijzen om dat verder te laten uitzoeken. Stel het niet uit, want als je reuma hebt, is het belangrijk dat je snel met de behandeling start.

Bron | iStock (foto), Thuisarts.nl

Lees ook

Meer artikelen van Margriet in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief