Onderzoek: koolhydraatarm dieet? Pas op met vlees en kaas

Deel dit artikel:

Wil je minder koolhydraten gaan eten om af te vallen of gezonder te worden? Vervang dan niet je boterhammen en aardappelen door vooral vlees, kaas of andere dierlijke eiwitten en vetten. Volgens nieuw onderzoek kan dat je levensduur verkorten.

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat koolhydraatarme diëten met veel vlees in verband kunnen worden gebracht met een kortere levensduur. De Amerikanen publiceerden hun bevindingen in The Lancet.

‘Vleesrijke, koolhydraatarme diëten moeten worden ontmoedigd’

Mensen die koolhydraatarm gaan eten, vervangen brood, pasta en aardappelen vaak door dierlijke eiwitten en vetten, zoals vlees en kaas. Deze manier van eten wordt steeds populairder om af te vallen of gezonder te worden. Een bekend voorbeeld is het Paleodieet. ‘Onze bevindingen suggereren dat koolhydraatarme diëten gebaseerd op vlees in verband kunnen worden gebracht met een kortere totale levensduur en dus moeten worden ontmoedigd,’ schrijven de onderzoekers.

Plantaardige eiwitten en vetten wél gezond

Toch is niet élk koolhydraatarm dieet ongezond. Zo zagen de wetenschappers dat mensen die een koolhydraatarm dieet volgden en hun eiwitten en vetten vooral uit plantaardige producten haalden, langer leefden dan mensen die vooral dierlijke eiwitten en vetten aten. Plantaardige eiwitten en vetten zitten onder andere in noten (ook in pindakaas), in peulvruchten (ook in hummus) en in avocado, pitten en zaden.

Valkuil koolhydraatarm dieet: meer vlees

“Een belangrijke boodschap van onze studie is dat je niet alleen moet kijken naar de voedingsstoffen die je binnenkrijgt, maar ook of ze van dierlijke of van plantaardige oorsprong zijn,” vertelt onderzoeksleider Sara Seidelmann aan CNN. “Een koolhydraatarm dieet heeft voordelen, als je de koolhydraten vervangt door plantaardige vetten en eiwitten. Maar niet als je ze vervangt door dierlijke bronnen, zoals vlees. Veel koolhydraatarme diëten maken dat onderscheid niet, terwijl het wel belangrijk is.” Ze benadrukt dat mensen die willen minderen met koolhydraten, in de praktijk vooral meer vlees gaan eten in plaats van meer groente, peulvruchten en fruit. Ook krijgen ze minder volkorenproducten zoals volkorenbrood binnen, waarvan is bewezen dat ze het risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

Hoeveel koolhydraten zijn gezond?

Volgens de Amerikaanse studie is het overlijdensrisico het laagst bij een gematigde koolhydraatinname van 50 tot 55 procent. Dat komt aardig overeen met het advies van de Gezondheidsraad. Die stelt dat wie gezond wil eten, 40 tot 70 procent van zijn energie uit koolhydraten moet halen (met een koolhydraatarm dieet krijg je er minder dan 40 procent van binnen). Goede bronnen zijn vooral volkoren graanproducten zoals volkorenbrood en volkorenpasta, aardappelen, peulvruchten, groente en fruit. Koolhydraatrijke producten die arm zijn aan voedingsstoffen, zoals frisdrank, koek en snoep, kun je beter zo veel mogelijk links laten liggen. Zeker als je wilt afvallen.

Foto | iStock