3 redenen waarom het goed is om voor het sporten een kopje koffie te drinken

Deel dit artikel:

Koffie houdt je volgens sommige onderzoeken niet alleen wakker, het heeft ook een gunstig effect op je metabolisme. Toch wordt koffie, en dan met name de werkzame stof cafeïne, ook in verband gebracht met negatieve associaties zoals een hoge bloeddruk. Je zou dus misschien verwachten dat koffie drinken vóór het sporten niet heel gezond is.

Maar niks is minder waar: uit onderzoek van Health Magazine blijkt dat het drinken van een kopje zwart goud voor je training juist zorgt voor extra voordelen.

Koffie voor sporten

Koffie draagt namelijk bij aan een betere bloedcirculatie waardoor alle weefsels en spieren beter worden voorzien van zuurstof. Uit een analyse van een aantal studies in 2015 bleek bovendien dat cafeïne ervoor zorgt dat een inspanning minder zwaar aanvoelt dan ‘ie in werkelijkheid is. De gedane sportprestaties verbeteren daardoor met 10 procent.

Minder pijn

Koffie drinken biedt trouwens niet alleen maar voordelen tijdens het sporten, ook achteraf kan een espresso of cappuccino je redding zijn. Uit een onderzoek van de Universiteit van Illinois blijkt dat het drinken van twee of drie kopjes koffie de spierpijn verlaagt. Let wel: je moet de koffie een uur tot een half uur voor de training hebben gedronken.

Sterk brein

Koffie stimuleert ook onze hersenen. Wanneer je dit warme drankje drinkt, wordt er namelijk in je hersenen een stofje aangemaakt dat zorgt voor een beter geheugen. Ook je spierweefsel krijgt een boost. Koffie zorgt er dus op meerdere fronten voor dat je langer vitaal blijft. Doe ons nog maar een bakkie!

Lees ook
Raar maar waar: waarom je juist vóór je powernap een kopje koffie moet drinken

Bron | Dokter.nl
Beeld | iStock