Is het slecht om te drinken tijdens het eten?

Deel dit artikel:

Je hoort vaak dat het niet goed is om tijdens het eten te drinken. Maar hoe slecht is het eigenlijk en waarom?

Metselen heet het: eten en drinken tegelijk. Niet doen, zeiden onze oma’s, want dan verteer je je voedsel minder goed. En inderdaad: wie drinkt bij het eten, blijkt minder goed te kauwen, zo blijkt uit allerlei onderzoekjes waarbij wordt gekeken wat er met de voedselbrij gebeurt. Daardoor maak je minder speeksel aan, wat weer belangrijk is voor de vertering.

‘Geen probleem’

Maar volgens hoogleraar neurogastro-enterologie en motoriek André Smout van het AMC moet dat voor de vertering geen probleem opleveren, zo vertelt hij de Volkskrant. “Het verteringsenzym dat de speekselklieren maken, kan ook verderop in het spijsverteringskanaal worden toegevoegd. Het wordt in ruime mate door de alvleesklier geproduceerd.”

Brandend maagzuur

Wel kun je last krijgen van brandend maagzuur als je drinkt tijdens het eten. Water is onschuldig, maar alcohol verlaagt de druk in de slokdarmkringspier – de afsluiting tussen je maag en slokdarm – waardoor die makkelijker opengaat. Zo vergroot een wijntje bij het diner de kans op brandend maagzuur.

Wijntje: langer vol gevoel

Maar los van die enzymen, wie minder goed kauwt, eet bewezen meer. En daar zitten veel van ons niet op te wachten! Maar ook dat effect lijkt te worden gecompenseerd. Want hoe tegenstrijdig het ook klinkt, als je drinkt tijdens het eten doet je voedsel er volgens onderzoek lánger over om je maag te verlaten dan wanneer je niet drinkt bij het eten. Hierdoor heb je langer een verzadigd gevoel (omdat je maag langer opgerekt blijft), waardoor je dus minder zult eten. Vanwege allerlei ingewikkelde processen in je lichaam werkt dit echter alleen zo met drankjes waar suiker (zoals frisdrank of vruchtensap), vet (melk) of alcohol in zit. Water lijkt geen effect te hebben op de snelheid waarmee het voedsel je maag verlaat.

Maar wel meer calorieën..

Dat is leuk om te weten als je van een wijntje bij het eten houdt. Maar hoogstwaarschijnlijk klok je hiermee meer calorieën naar binnen dan je ‘bespaart’ met dat verzadigingsgevoel, waar bovendien niet iedereen even gevoelig voor is. En het is ook maar de vraag wat uiteindelijk beter verzadigt: goed kauwen of drinken tijdens het eten. Want behalve dat je door ‘mindful’ te kauwen vanzelf minder eet, komt er bij kauwen ook een hormoon vrij dat een verzadigd gevoel geeft. En: hoe beter je kauwt, hoe meer er van dit hormoon vrijkomt.

Beter: drinken vóór het eten

Hoewel zuuroprispingen dus voor enig ongemak kunnen zorgen, is metselen dus niet slecht. Maar beter is om gewoon vóór het eten een glas water te drinken. Dit bevat geen calorieën én je eet vervolgens ook minder, zo blijkt uit recent Brits onderzoek onder mensen die wilden afvallen. Mensen die drie maanden lang vlak voor elke maaltijd een halve liter water dronken, waren na afloop ruim een kilo meer afgevallen dan mensen die dit niet hadden gedaan. Tel daarbij op dat je beter kauwt, waardoor je om allerlei redenen minder zult eten, en tel uit je winst!

Waarom is kauwen belangrijk

4 redenen om vaker kauwgom te kauwen

De mindfulness-teacher: ‘Met aandacht eten, versnelt het afvallen’