Houd jij hier rekening mee als je buiten gaat hardlopen?

Deel dit artikel:

Hardlopen wordt steeds populairder. En dat is niet zo gek! Je hoeft er niets speciaals voor te kunnen, je kunt het doen op momenten dat het jou uitkomt en je hoeft er – afgezien van een paar goede schoenen – weinig speciaals voor aan te schaffen.

Of je nu kiest voor een lekker rondje in het park, of liever gebruik maakt van de loopband in de sportschool… Wanneer je het hardlopen niet goed opbouwt, is het risico op blessures aan je spieren is in beide gevallen even groot. Maar hoe goed is het voor je om buiten te sporten, wanneer je in een omgeving woont met veel uitlaatgassen?

Fijnstof en stikstof

Sporten is altijd goed, of je nu gaat fietsen of hardlopen. Maar het maakt, zoals te verwachten, wel uit in wat voor omgeving je dat doet. Toch is hardlopen in de stad niet per definitie ongezond. Over het algemeen is de concentratie fijnstof en stikstofdioxide in de lucht in Nederland sterk gedaald. In het hele land voldoen we aan de grenzen die gesteld zijn aan de uitstoot van deze stoffen. Wel zijn er risicogebieden in de grote steden. Hier komt nog te veel stikstofdioxide in de lucht voor. Ook in gebieden met intensieve veehouderij of industrie is de concentratie fijnstof hoger.

Een schone route

Door rekening te houden met je route, kun je proberen om de blootstelling aan luchtverontreiniging zo laag mogelijk te houden. Hoe ‘schoon’ de lucht is hangt af van meerdere factoren: tijdstip, verkeer en weersomstandigheden. Daardoor kan een bepaalde locatie bijvoorbeeld ’s ochtends vele malen minder vervuild zijn dan aan het einde van de middag.

Check de luchtkwaliteit in jouw regio

Wil je zeker weten dat een hardlooprondje in jouw stadspark ook echt gezond voor je is? Dan kun je via je telefoon de luchtkwaliteit in jouw omgeving meten. De app Mijn Luchtkwaliteit van het RIVM en de GGD geeft in realtime de luchtkwaliteit in jouw regio aan. Ook kun je een persoonlijk smogalert instellen.

Bron | Nu.nl
Beeld| iStock