Dit zijn de positieve effecten van een koolhydraatarm dieet op de hersenen

Deel dit artikel:

De populariteit van een koolhydraatarm dieet is vooral gericht op de strijd tegen obesitas en diabetes, maar wist je dat het ook bijdraagt aan het voorkomen van psychische problemen?

Even terug naar het begin. Koolhydraten zitten in bijna alles wat we binnenkrijgen. Je vindt ze onder andere in pasta, bonen, fruit en snoep. Ze geven je, in de eerste plaats energie, maar je lichaam zet koolhydraten ook om in bloedsuiker. Wanneer je minder koolhydraten tot je neemt, (door bijvoorbeeld koolhydraat-rijke producten te vermijden) dan zorgt dat voor meer balans in je bloedsuikerspiegel.

Onderzoek naar psychische aandoeningen

Dat een koolhydraatrijk dieet niet alleen slecht is voor ons gewicht, maar ook het risico op diabetes verhoogd, is een ding wat zeker is. De afgelopen jaren is er steeds meer wetenschappelijk bewijs geleverd dat een te veel aan suiker óók een slechte invloed heeft op onze hersenen. Het is dan ook niet gek dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de behandeling van psychische stoornissen. Dit wordt gedaan door het toepassen van een aangepast voedingspatroon dat bestaat uit minder koolhydraten. “Koolhydraatarme diëten zijn voor bijna iedereen veilig en kunnen in veel gevallen tot significante verbeteringen in psychiatrische symptomen leiden”, stelt psychiater Georgia Ede. “De vele potentiële voordelen van dit dieet wegen voor de meeste mensen, naar mijn idee, ruimschoots op tegen hun lage risico op bijwerkingen.”

Uitzonderingen uitgesloten

Toch stelt Ede dat er ook groepen zijn die beter eerst een arts kunnen raadplegen voor ze aan dit dieet beginnen. “Mensen die momenteel zware medicatie gebruiken of die een voorgeschiedenis hebben van ernstige psychische symptomen zoals zelfmoordgedachten, manie of psychose zouden niet zomaar aan een dergelijk dieet moeten beginnen. Het zou hun medicatie kunnen beïnvloeden en symptomen tijdelijk kunnen verslechteren.”

Vier bewezen effecten

Hoewel veranderingen in het voedingspatroon medicijnen niet volledig vervangen,  kunnen ze de complete gezondheid wel verbeteren. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een koolhydraatarm dieet de volgende effecten heeft op onze hersenen:

1. Vermindert giftige reactie door glucose
Een koolhydraatarm dieet zorgt er voor dat je minder pieken in je bloedsuikerspiegel hebt. En dat heeft doorgaans effect op je brein. Wanneer de hoeveelheid glucose in je bloed hoog is, stromen ook je hersenen vol met dit stofje. Dit geeft een giftige reactie op je hersencellen, waardoor bepaalde eiwitten onherstelbaar beschadigen.

2. Voorkomt insulineresistentie in de hersenen

Een dieet dat rijk is aan suikers (en dus aan koolhydraten), kan insulineresistentie veroorzaken. In de hersenen kan dit er toe leiden dat de insuline-receptoren beschadigd raken, ongevoelig worden en afnemen. Hierdoor zal het insuline niveau in de hersenen uiteindelijk in rap tempo dalen. Een te laag insuline niveau is een risicofactor voor ziektes als Alzheimer en Parkinson.

3. Minder risico op ontstekingen
Diëten met een hoog suikergehalte bevorderen bepaalde ontstekingen in de hersenen. Die ontstekingen kunnen een groot aantal van de bestaande psychiatrische en neurologische aandoeningen veroorzaken. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat koolhydraatarme diëten de kans op deze ontstekingen verminderen.

4. Stabiliseer stresshormonen
Wanneer je bloedsuiker snel stijgt en vervolgens weer daalt, geldt dit ook voor de hormonen in de je lijf. Zulke enorme pieken en dalen zorgen ervoor dat je lichaam meer van het stresshormoon adrenaline aanmaakt. Deze adrenaline stoten kunnen soms vier tot vijf uur na een suiker-boost optreden en lijden tot symptomen als angst, prikkelbaarheid en concentratiestoornissen. Een koolhydraatarm dieet kan er aan bijdragen dat dit meer in balans blijft.

Lees ook
Minder koolhydraten eten kan je stofwisseling een enorme boost geven

Bron| Psychology Today
Beeld| iStock