Hoge bloeddruk? Déze noot heeft een gunstig effect

Deel dit artikel:

Heb je een tijd flinke stress of komt een hoge bloeddruk geregeld voor in de familie? Dan kan het goed zijn om je eens wat vaker aan een walnoot te wagen.

Onderzoekers van de Amerikaanse Pennsylvania State University hebben ontdekt dat het eten van walnoten in combinatie met een dieet met weinig vet de bloeddruk kan verlagen.

Opmerkelijk resultaat

De wetenschappers deden onderzoek naar de gezondheidseffecten van de walnoot. De proefpersonen hielden zich hiervoor aan een dieet met deze noten als vervanging van verzadigde vetten. Daaruit concludeerden de wetenschappers dat het eten van walnoten een bloeddrukverlagend effect heeft. Hetzelfde resultaat werd niet behaald wanneer de deelnemers de verzadigde vetten alleen maar vervingen door walnootolie.

De volledige noot

En juist dat laatste is een opmerkelijke conclusie. De gezondheidsvoordelen van de walnoot werden voorheen namelijk altijd verklaard op grond van de hoeveelheid omega-3 vetzuren en alfa-linoleenzuur die erin zitten. Deze twee stoffen staan erom bekend dat ze de bloeddruk positief kunnen beïnvloeden. “Maar bij de deelnemers die de hele walnoot aten, zagen we grotere voordelen dan wanneer ze een dieet volgden met een vergelijkbaar vetzuurprofiel,” vertelt hoofdonderzoeker Penny Kris-Etherton.”Het lijkt erop dat er iets extra’s in walnoten zit dat heilzaam is. Misschien de vezels, misschien iets anders. Het is in elk geval duidelijk dat het gunstige effect niet enkel door de vetzuren komt.”

Meer voordelen

Dat walnoten niet alleen goed zijn voor het hart, bleek wel uit eerdere onderzoeken. Zo ontdekten wetenschappers van de Universiteit van Californië een duidelijk effect op de spermakwaliteit. Bij mannen die twaalf weken lang elke dag walnoten aten, ging die aanzienlijk omhoog. Bovendien bevatten walnoten in vergelijking met andere noten relatief veel antioxidanten. Die kunnen cellen in het menselijk lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Verder bevatten deze noten veel vezels, wat onder andere bijdraagt aan een soepele stoelgang.

Lees ook
Met dit onverwachte ingrediënt bak je de lekkerste pannenkoeken

 

Bronnen| ScienceDaily, Gezondheidsnet
Beeld| iStock