Hoeveel uur slaap per nacht heb je nou echt nodig?

Deel dit artikel:

Wanneer heb je goed geslapen? Als je de acht uur hebt gehaald, hoor je vaak. Maar het aantal uren slaap dat je nodig hebt, verschilt per persoon. Volgens Amerikaanse slaapdeskundigen kun je veel beter naar andere dingen kijken om te bepalen of je een goede nachtrust hebt gehad.

Hoeveel uur slaap iemand nodig heeft hangt van allerlei factoren af, zoals leeftijd en geslacht. Zo slapen vrouwen tussen de veertig en zestig gemiddeld dieper en langer dan mannen van die leeftijd. Naarmate we ouder worden, hebben we over het algemeen ook minder slaap nodig. Boven de zestig kan de slaapbehoefte teruglopen naar zes of zelfs maar vijf uur per etmaal. Bovendien: niet iedereen die acht of zelfs negen uur slaap krijgt, wordt uitgerust wakker. Kortom: de kwaliteit van de slaap lijkt belangrijker dan de kwantiteit.

Zo rust je ’s nachts goed uit

Slaapexperts van de Amerikaanse National Sleep Foundation (NSF) formuleerden vier randvoorwaarden voor een nacht goed slapen. Volgens hen ben je waarschijnlijk echt goed uitgerust als:

  1. je minstens 85 procent van de tijd die je in bed ligt slapend doorbrengt. Dit kan acht uur zijn, maar ook zes uur.
  2. je na dertig minuten of minder in slaap valt. Volgens de NSF heeft bijna een derde van de volwassenen langer nodig dan een halfuur.
  3. je niet vaker dan één keer per nacht wakker wordt en…
  4. …dan niet langer dan twintig minuten wakker ligt.

 

Voldoet je nachtrust aan alle voorwaarden, maar zit je overdag nog steeds te knikkebollen? Dan heb je waarschijnlijk meer slaap nodig en kan het helpen om vroeger naar bed te gaan.

Bron | shape.com, Metro UK, Amsterdam Slaap Centrum, iStock (foto)

Lees ook

Top 5 oorzaken die je uit je slaap houden
Slechte slaper? Schrap deze voeding eens van je menu
Wat helpt tegen rusteloze benen?

Gratis gezondheidsartikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.